Original title:
Bezpečnostní systémy v motorových vozidlech
Translated title:
Comfort and Safety
Authors:
Ševčík, Pavel ; Mikulčík, Aleš (referee) ; Hájek, Vítězslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce pojednává o bezpečnostních a komfortních systémech v motorových vozidlech. Je zaměřena na bezpečnostní systémy, jako jsou bezpečnostní pásy a jejich předpínače, airbagy a jejich rozdělení a na řídící jednotky pro aktivaci samotných bezpečnostních prvků. Dále pojednává o funkci hlavových opěrek a o systému aktivní opěrky hlavy a také o systému bezpečného převážení dětí v automobilech. Zabývá se také komfortními systémy a stručně nastiňuje směry ve vývoji bezpečnostních systémů. Poslední část bakalářské práce se zabývá analýzou a experimentálním měření na nárazovém snímači. Je popsán princip funkce akcelerometru ADXL150 a je provedeno praktické měření na tomto snímači včetně zhodnocení naměřených výsledků.
This bachelor’s thesis considers by safety and comfort systems in motor vehicles. Is concentrate to safety systems for example seat belts and tighteners, airbags and their separations and about direct units for activation safety systems. Next about system of active head rest and about safety transport of children in cars. Deal with comfort systems and shortly discuss about trend of safety systems. The last part of bachelor’s thesis considers of analyse and experimental measurement of dump sensor. Function of accelerometer ADXL150 is described and the practical measurement is made with including evaluation of measured results.
Keywords:
ABS; accelerometer; airbag; comfort; direct unit; EBD; safety; safety belt; ABS; airbag; akcelerometr; bezpečnost; bezpečnostní pás; EBD; komfort; řídící jednotka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15438