Original title:
Řídicí jednotka pro BLDC motor
Translated title:
Control unit for BLDC motor
Authors:
Krejčí, Ondřej ; Cipín, Radoslav (referee) ; Procházka, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá problematikou EC motorů. Jsou zde popsány základní vlastnosti bezkartáčových motorů, jejich principy, způsoby konstrukce a metody snímání polohy rotoru. Zároveň jsou zmíněny běžně používané algoritmy pro řízení EC motorů včetně teorie třífázových pulsních měničů. Práce se dále zabývá detailním návrhem univerzálního měniče pro EC motor a jeho praktickou realizací. Je zde proveden výpočet ztrát na výkonových prvcích měniče, návrh chladiče a popsáno měření na realizovaném vzorku.
This master„s thesis elaborates with EC motors problematic. There are described essential features of brushless DC motors, their principles, construction and methods for rotor position detection. There are mentioned commonly used control algorithms of EC motors including theory of three-phase convertors. This thesis also contains a complex design of the universal convertor for EC motor and its practical implementation. Power parts losses calculation, heat-sink calculation and measurements at the convertor prototype are also described in this thesis.
Keywords:
control algorithms; cooling; EC motor; EC motor start-up; InstaSPIN-FOC; losses; rotor position detection; three-phase convertor; vector control; chlazení; EC motor; InstaSPIN-FOC; rozběh EC motoru; snímání polohy rotoru; třífázový střídač; vektorové řízení; ztrátový výkon; řídicí algoritmy
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/31903