Original title:
Analýza, návrh a optimalizace automobilového startéru
Translated title:
Analysis, design and optimization of automotive starter
Authors:
Benetka, Martin ; Hýsek, Roman (referee) ; Hájek, Vítězslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce je zaměřena na automobilové spouštěče, problematiku při používání za nízkých teplot, jejich konstrukci a charakteristiky. První část práce je teoretická, jsou v ní popsány jednotlivé druhy spouštěčů, princip funkce, konstrukce, výhody a také nevýhody jejich použití. Dále pak problematika spouštění spalovacích motorů a základní technické požadavky kladené na spouštěče. Část práce je též věnována popisu a významu jednotlivých charakteristik spouštěčů i spalovacích motorů. Poslední část teoretické části je věnována metodě konečných prvků a programů, které tuto metodu využívají. Praktická část je zaměřena na analytický elektromagnetický výpočet startéru, jehož výsledkem jsou pracovní charakteristiky spouštěče. Vypočtené hodnoty se porovnávají s hodnotami, které byly měřeny přímo na startéru. Další porovnání je s hodnotami z výpočtu programu RMxprt a výpočtem metodou konečných prvků za pomoci programu Maxwell. V této části se nachází také návrh na zlepšení rozložení magnetické indukce ve statoru stroje.
This thesis aims at automotive starters, their construction, characteristics and problems with starting at low temperatures. There are kinds of starters, function principle, construction, advantages and disadvantages in the first part of thesis. Issues with combustion engine starting and basic technical requirements are also mentioned here; characteristics and importance of starters and combustion engines are also described. Last chapters of this part are dedicated to finite element method and its implication. There are analytical calculations of starter in the second part of thesis. Results are compared with experimental obtained (measured) values and results from RMxprt. Finite element method results are compared, too. Magnetic induction improvement in stator is also suggested.
Keywords:
analytical calculation starters; combustion characteristics of the engine; finite element method; Maxwell; RMxprt; Starter; starter electromagnetic design; starter functions; starters characteristics; starting at low temperatures.; starting internal combustion engines; the basic technical requirements for starters; analytický výpočet spouštěče; charakteristiky spalovacích motorů; charakteristiky spouštěčů; elektromagnetický návrh startéru; funkce spouštěčů; Maxwell; metoda konečných prvků; parametry spouštěčů; RMxprt; spouštění spalovacích motorů; spouštění za nízkých teplot.; Spouštěče; startér; základní technické požadavky na spouštěče
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/31894