Original title:
Správa a konfigurace VoIP ústředny Asterisk
Translated title:
Management and configuration of Asterisk VoIP exchange
Authors:
Binder, Tomáš ; Krajsa, Ondřej (referee) ; Číka, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá VoIPovu softwarovou ústřednou Asterisk. Jsou zde popsány její možnosti a způsoby její konfigurace. Zvláštní pozornost je věnována porotokolu SIP, který popsán v jedné z kapitol. V rámci diplomové práce byl vytvořen číslovací plán, který demonstruje jakým způsobem se číslovací plány vytváří. Jsou v něm demonstrovány následující služby: hlasová schránka, konference, interaktivní hlasový automat a fronta hovoru. V diplmové práci jsou popsány konfigurační soubory, pomocí kterých se ústředna konfiguruje. Závěrem práce jsou uvedeny tři laboratorní úlohy pro potřeby předmětu Multimediální služby. Úlohy by měli seznámit studenty s vytvářením SIPových účtů na ústředně, jejich vzájemným spojováním, definicí interaktivního hlasového automatu a vytvořením call centra.
This diploma dissertation is dealing with the VoIP software exchange Asterisk. In the dissertation there are described its abilities and possible ways of its configuration. Special attention is given to the signalling protocol SIP, which is described in one of the chapters. Within this dissertation a dial plan, which demonstrates the technique of dial plan creating, was created. Within the boundaries of the dialplan following services could be found: a voicemail, conference, Interactive Voice Response and call queues. Configuration files, with the help of which the exchange is configurated, are described in my dissertation as well. Finally, three laboratory assignments for purposes of the subject Multimedia Services are mentioned. Their main aim is to familiarise students with the creation of SIP accounts in the exchange, their mutual connections, defining the Interactive Voice Response and forming a new call centre.
Keywords:
Asterisk; exchange; PBX; SIP; softswitch; VoIP; Asterisk; PBX; SIP; VoIP; ústředna
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/17438