guest ::
login
Digital Repository
Search
Submit
Help
About
Home
>
Academic theses (ETDs)
>
Master’s theses
> Slovinské národní divadlo v Lublani
Information
Files
Original title:
Slovinské národní divadlo v Lublani
Translated title:
Slovene National Theatre in Ljubljana
Authors:
Hýl, Petr
;
Svoboda, Lukáš
(referee) ;
Makovský, Zdeněk
(advisor)
Document type:
Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze
Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury
Abstract:
[cze]
[eng]
SLOVINSKÉ NÁRODNÍ DIVADLO V LUBLANI Autorská zpráva k diplomové práci Bc. Petr Hýl vedoucí práce: doc. ing. arch. Zdeněk Makovský
SLOVENE NATIONAL THEATRE IN LJUBLJANA Author Report Of The Diploma Work Author: Bc. Petr Hýl Supervisor: doc. ing. arch. Zdeněk Makovský
Keywords:
a proverbial boundery-line of two worlds
;
a real world which we live in it
;
a three-dimensional world and a 2D-simplified world. Also the two contradictory views of dramatic art
;
a world of existing faces of actors and a world of their masks
;
a world of reality and a world of its reflex
;
a world of tragedy and a of comedy
;
a world of true things and a world od scenes
;
also transcend into many other spheres of human life – analogous to a theatre. The shape of the building – a diminished and raising mass – has arised within the open space spontaneously as an association of complementing. But this shape – except other urbanistic and functional sequences - also reacts to an ide of modern theatre
;
an overpressure of human energy which is indispensable not only for a performance but also for all human creative activities.
;
and an ideal
;
authentic or caustic
;
educational
;
Elizabethan
;
Exempt or arena theatre. A modern bulding of national drama theatre can´t depend of only calssical schemes
;
if we suppose an emptiness as the second object. This idea gives our meditation an existencial character a bit. The two forms by themselves – the full one and the empty one –except of an imitation of theatre dialectics
;
instructive and funy and the second as a merciless mirror of our own lifes
;
Japonese
;
medieval
;
pompous
;
so even this discrepancy of those two different opinions of theatre we could add in the theatre duplicity. BUILDING The new theatre building wants to be an objectification of a dialog
;
subjective
;
the first one as an ideal world
;
THEATRE Dramatic art is as old as human society. During its existence it has passed through long and colourful evolution which we charted probably only really partially. Requierement of a drama theatre and presence of another classical thetre buildings in the town caused an inspiration by Greek
;
their real personalities and their parts
;
though even those could be reguired. The project reflect theatre first of all as a place of a battle of two contradictory worlds
;
Total
;
transformated world which we use to see on a stage
;
which is the basic structural element of dramatic production
;
which should be variable and dynamic. The poetic shape of the building not only materializes thist abstract dynamism but it is also an intuitive transscription of dynamism of an actor´s manifestation
;
whith which Aischylos sublimated singing and dancig rituals which were of binding force in that times to a real drama. This dialog is runned by two antagonistic forms – the theatre building and its empty impression – a public space. Established classification of dialog and monolog becomes subjective
;
a světa zidealizovaného
;
ale je také intuitivním přepisem dynamiky hereckého projevu
;
ale také ke všem lidským tvůrčím činnostem.
;
alžbětinským
;
arénovým. Moderní budova činohry národního divadla se nemůže spoléhat pouze na klasická schémata
;
DIVADLO Divadelní umění je staré jako lidstvo samo. Za dobu své existence prošlo dlouhým a barvitým vývojem
;
i když i ta mohou být požadována. Návrh reflektuje divadlo především jako místo střetnutí dvou protichůdných světů
;
japonským
;
jejich skutečných osobností a jejich rolí
;
které by mělo být proměnlivé a dynamické. Vzletný tvar budovy zhmotňuje nejen tuto abstraktní dynamiku
;
který vídáme na jevišti
;
kterým Aischylos povýšil do té doby všeplatné zpěvné a taneční rituály na skutečné drama. Dialog spolu vedou dvě protichůdné formy – budova divadla a její prázdný otisk – veřejné prostranství. Klasifikace dialog a monolog se stává subjektivní
;
nepostradatelné nejen k hereckému výkonu
;
osvobozeným
;
pompézní
;
poučný a zábavný a na divadlo jako nemilosrdné zrcadlo našeho života
;
pověstného rozhraní dvou světů
;
přesah do mnoha dalších oblastí života – podobně jako samotné divadlo. Tvar budovy - zužující a zvyšující se hmota - vznikl spolu s prostranstvím spontánně jako asociace doplňkovosti. Tento tvar však reaguje kromě urbanistických a provozních návazností také na ideu moderního divadla
;
přetlaku energie sršící z člověka
;
přetvořeného
;
středověkým
;
subjektivní
;
světa prostorového a plošně zjednodušeného. Také dva základní protichůdné pohledy na divadelní umění jako na svět ideální
;
světa reálného
;
světa skutečnosti a jejího obrazu
;
světa skutečných tváří herců a jejich masek
;
světa skutečných věcí a kulis
;
světa tragédie a komedie
;
totálním
;
uvažujeme-li za druhý subjekt prázdno. Tato představa dodává úvaze existenciální náboj. Samotné dvě formy – plná a prázdná – mají kromě parafráze divadelní protichůdnosti
;
v němž žijeme
;
výchovný
;
věrné či sarkastické; i rozpor těchto dvou chápání divadla můžeme zahrnout mezi divadelní dvojakosti. BUDOVA Nová budova divadla chce být zhmotněním dialogu
;
z něhož jsme zmapovali zřejmě jen malou část. Požadavek činoherního divadla a přítomnost dalších klasických divadel ve městě vedlo k inspiraci divadlem řeckým
;
základního stavebního prvku divadelní tvorby
Institution:
Brno University of Technology (
web
)
Document availability information:
Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library.
Original record:
http://hdl.handle.net/11012/3455
Permalink:
http://www.nusl.cz/ntk/nusl-215582
The record appears in these collections:
Universities and colleges
>
Public universities
>
Brno University of Technology
Academic theses (ETDs)
>
Master’s theses
Record created 2016-06-03, last modified 2022-09-04
Similar records
No fulltext
Export as
DC
,
NUŠL
,
RIS
Share