Original title:
Snižování třecích ztrát kontaktních dvojic
Translated title:
Reduction of Contact Pairs Friction Losses
Authors:
Novotný, Marek ; Raffai, Peter (referee) ; Maršálek, Ondřej (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou mechanické účinnosti kontaktních dvojic v aplikaci na klikový mechanismus spalovacího motoru. Úvodní část pojednává o účinnosti spalovacího motoru jako celku, dále pak popisuje oblasti, kde primárně dochází k mechanickým ztrátám. Další kapitoly popisují mechanismus vzniku třecích ztrát, hlavní faktory ovlivňující jejich výši a nejmodernější způsoby zvyšování mechanické účinnosti. V závěrečné části jsou uvedeny základní výpočetní vztahy popisující velikost mechanických ztrát. Práce má za úkol seznámit čtenáře s významností mechanické účinnosti v oblasti spalovacích motorů.
This bachelor thesis deals with the topic of mechanical efficiency of contact pairs in the crankshaft of the combustion engine. The introductory section focuses on the efficiency of the combustion engine as a whole. In addition, it describes the areas where mechanical losses primarily occur. The following chapters describe mechanism of friction losses, the main factors affecting their amount and the most modern ways to increase mechanical efficiency. In the closing chapter, some basic computing relations, describing the size of mechanical losses are listed. The aim of this thesis is to acquaint the reader with the importance of mechanical efficiency in the area of combustion engines.
Keywords:
coating; combustion engine; Crankshaft; efficiency.; friction; mechanical losses; piston rings; tribology; Kliková hřídel; mechanické ztráty; povlakování; pístní kroužky; spalovací motor; tribologie; tření; účinnost.
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/32587