Original title:
Přísavný efekt v motorsportu
Translated title:
Ground effect in motorsport
Authors:
Mlčoch, Pavel ; Hejtmánek, Petr (referee) ; Čavoj, Ondřej (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce se zaměřuje na popis přísavného efektu, jeho vlivu na aerodynamiku vozidla a využití v motorsportu. Práce se zabývá závislostí tohoto způsobu vytváření přítlaku na konstrukci vozu a jeho nastavení, ale také na relativním pohybu prvků generujících přítlak vzhledem k povrchu při nasazení v závodech. Dále jsou uvedeny výhody a nevýhody využívání přísavného efektu. Také je vypracován stručný přehled historie použití přísavného efektu. Na konci práce je pozornost věnována moderním závodním i osobním automobilům využívajícím tohoto fenoménu.
This bachelor thesis describes ground effect, its influence on car aerodynamics and its use in motorsport. The thesis describes the dependence of downforce created by ground effect on the design and set-up of the race car, as well as on the downforce generating parts' relative movement in relation to the track during a race. Advantages and disadvantages of the use of ground effect aerodynamics are discussed as well. Next, there is brief summary of the use of ground effect throughout the history of motorsport. At the end, attention is paid to modern race and sport cars using the ground effect aerodynamics.
Keywords:
aerodynamic forces; automotive aerodynamics; downforce; ground effect; aerodynamické síly; aerodynamika vozidel; přísavný efekt; přítlak
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/23459