Original title:
Svařitelnost ocelí pro součásti parních turbín
Translated title:
Weldability of steels for steam turbine parts
Authors:
Jech, David ; Hutařová, Simona (referee) ; Juliš, Martin (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem současných standardních svařovacích technologií je vytvoření homogenních svarů s vysokými hodnotami pevnosti a houževnatosti v laboratorních i provozních podmínkách. Tato technologie svařování je uplatňována u nových žárupevných ocelí na bázi CrMoV a CrMoNiV, které vykazují vysoké hodnoty pevnosti a žárupevnosti. Bakalářská práce se zabývá problematikou svařitelnosti ocelí pro rotory parních turbín a jejím cílem je vyhodnocení strukturních a mechanických vlastností svarového spoje pro uvažované kombinace materiálů. K vyhodnocení vlastností svarového spoje bylo použito měření mikrotvrdosti a tvrdosti podle Vickerse, mikrostruktura svaru byla pozorována metodami světelné mikroskopie.
The aim of contemporary standard welding technologies is to create compact welds with high value of solidity and toughness in laboratorial and operational conditions. This welding technology is asserted in new creep - resisting steels on basis of steel CrMoV and CrMoNiV, which have high value of solidity and creep - resistance. The thesis deals with problems connected with the weldability of steels for steam turbine rotors and it´s aim is to interpret the structural and mechanical features of the weld joint for material combinations under consideration. For the assessment of weld joint features has been used measuring of micro hardness and hardness according to Vickers, microstructure was observed by methods of light microscopy.
Keywords:
hardness; micro hardness; microstructure; steel; Weld joint; mikrostruktura; mikrotvrdost; ocel; Svarový spoj; tvrdost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/14093