Original title:
Možnosti minimalizace indukovaného odporu
Translated title:
Possibilities of minimalization of induced drag
Authors:
Skarolek, Vilém ; Kouřil, Martin (referee) ; Lajza, Ondřej (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Indukovaný odpor tvoří podstatnou část celkového odporu letounu při letu a tak jeho minimalizace je žádoucí při snaze o hospodárný provoz letecké dopravy. Bakalářská práce se zabývá možnostmi minimalizace indukovaného odporu. První čast této práce se zabývá úvodem do problému tvorby indukovaného odporu za letu. V druhé části je zpracován přehled možných způsobů minimalizace, jejich popis, konstrukční provedení včetně zhodnocení jednotlivých metod minimalizace.
Lift-induced drag is a significant part of total drag of airplane during flight, thus its minimization is desirable for economical operation of air service. This bachelor thesis deals with possibilities of induced drag minimization. First part of this thesis presents basics of induced drag origin during flight. The second part of the thesis contains overview of potential methods of induced drag minimization, their description and structural design, including comparison of particular methods of drag minimization.
Keywords:
aerodynamics; drag due to lift; induced drag; minimalization; winglet; aerodynamika; indukovaný odpor; minimalizace; winglety
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/2222