Original title:
Kvalitativní studie tvorby strategie ve sportovní organizaci
Translated title:
A Qualitative Study of Strategy Creation in a Sports Organization
Authors:
Kratochvílová, Eva ; Tripes, Stanislav (advisor) ; Dvořák, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Strategie je všeobecně považována za jeden z důvodů úspěchu organizace. Ovšem můžeme se jen domnívat, zda je tato teorie platná ve všech odvětvích. Proto jsem se rozhodla ve své diplomové práci zaměřit na vnímání strategie a strategického plánovacího cyklu, a jeho vliv na konkrétní sportovní odvětví. Tímto odvětvím je dostihový sport. Zjišťuji přitom vliv této teorie na konkrétní dostihovou stáj, její využívání a vliv na výsledky této stáje, aby mohlo případně dojít k potřebným změnám. Výzkum je prováděn pomocí kvalitativního výzkumu, konkrétně využitím hloubkových rozhovorů. Pro zvýšení validity jednotlivých výpovědí je použita triangulace zdrojů. Jako doplněk je zařazeno i zúčastněné pozorování, dochází tedy k triangulaci metod, což rovněž zvyšuje validitu výzkumu. Výsledkem mé práce je zjištění, že tato konkrétní dostihová stáj nepovažuje tvorbu strategie za důležitou, ačkoli na některých částech strategického plánovacího cyklu významně pracuje. Toto však dostihovou stáj v současnosti negativně neovlivňuje. Je tedy vhodné, avšak ne nutné, aby došlo ke změnám a tvorbě strategie.Strategy is generally considered as one of the most important factors of organizations´ success. However, it can be supposed that this theory is applicable for all sectors. The diploma thesis focused on the perception of strategy, strategic planning cycle and its impact on the particular sports industry. This industry is Thoroughbred horse racing. The field of research was application of management theory in the particular horse racing club, its use and the impact on the clubs´ performance, which could lead to potential implementation of necessary changes. The research was conducted using qualitative approaches. Research was based on two pillar, in-depth interviews and participant observation. This approach increased the validity of the statements thanks the triangulation of sources. The findings discuss that the strategy seems to be unimportant for clubs´ managers, although they significantly work on some parts of the strategic planning cycle. However, this fact do not negatively affect the clubs´ performance. It is therefore desirable but not necessary, to make changes and create the strategy.
Keywords:
Sports organization; Strategic planning cycle; Strategy; Thoroughbred horse racing; Dostihový sport; Sportovní organizace; Strategický plánovací cyklus; Strategie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/49939