Original title:
Společenská odpovědnost podniků
Translated title:
Corporate Social Responsibility
Authors:
Kopecká, Nikola ; Palíšková, Marcela (advisor) ; Legnerová, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce zkoumá aplikaci filozofie společenské odpovědnosti podniků ve strategiích vybraných společností, které působí na českém trhu. Cílem práce je analýza CSR konceptů vybraných společností, která umožnila, mimo jiné, identifikovat přínosy, které z jejich společensky odpovědného přístupu vyplývají. Dále také přinesla praktický pohled na konkrétní koncepty CSR aplikované v českém podnikatelském prostředí. Informace potřebné pro analýzu a následné závěry byly získány prostřednictvím osobních rozhovorů s kompetentními zástupci vybraných oslovených společností. V rámci analýzy rozhovorů bylo provedeno srovnání získaných poznatků, byly formulovány postoje jednotlivých respondentů k CSR a došlo k identifikaci případných slabých míst. Závěrem bylo konstatováno, že CSR v České republice stále nabývá na důležitosti a stále větší počet společností působících na našem trhu si uvědomuje, či má potřebu jednat v souladu s principy CSR. Nadnárodní korporace mají v této oblasti stále velký náskok, nicméně roste tendence šířit koncept CSR také mezi malé a střední podniky.The Bachelors Thesis maps application of corporate social responsibility philosophy in strategies of selected companies in the market environment of the Czech Republic. This thesis aims to analyse CSR concepts of the selected companies for the purpose of identifying positive aspects resulting from their socially responsible behaviour. Furthermore the thesis brings an practical insight into particular CSR concepts applied in the Czech business environment. Information necessary for the analysis and further conclusions were acquired through personal interviews with relevant representatives of the respondents. Based on the analysis of the interviews all the answers and gained information were compared and helped to specify companies attitudes to CSR and possible critical points were identified. As a conclusion the thesis states that more and more attention is being given to CSR in the Czech Republic. The issue is becoming very important and the amount of Czech businesses realising the necessity to act socially responsible is growing. International companies are significantly more experienced in CSR practice. However there is a tend to spread the knowledge of CSR concept even among small and middle-sized organisations.
Keywords:
Dimensions of CSR; Organisation; Social responsibility; Stakeholders; Organizace; Pilíře CSR; Společenská odpovědnost; Stakeholders
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/50911