Original title:
Analýza závislosti počtu zhlédnutí na obsahu náhledu na serveru YouTube
Translated title:
Correlation analysis between thumbnail content and number of views on YouTube
Authors:
Zeman, Josef ; Vencovský, Filip (advisor) ; Bruckner, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá nalezením míry vazeb mezi vlastnostmi náhledů videí a počtem zhlédnutí na portálu YouTube, které mohou pomoci autorům dosáhnout vyšší sledovanosti. Cílem této práce je jejich nalezení a podložení pomocí statistických metod. V teoretické části je popsáno fungování webu YouTube, vývoj, hlavní principy počítání zhlédnutí a teorie atraktivního náhledu spolu s doporučeními pro autory videí. V další části je poté nastíněna problematika strojového rozeznávání obrazu, jednotlivé procesy a postupy. V praktické části je poté nastíněn vybraný kanál k analýze, postup získání a zpracování dat. Dále jsou definovány možné faktory a charakteristiky náhledů, které by mohly mít vztah ke sledovanosti. Tyto faktory jsou poté statisticky ověřeny. Jako nejdůležitější faktory byla shledána přítomnost vodoznaku, nebo jiné formy unifikování videí, a motivy s lidmi a ženami.This bachelor thesis aims to find the linkage between the characterstics of thumbnails and the the number of views on YouTube that might help the authors to increase popularity of their videos. The goal is to find these characteristics and support the results through statistical methods. Theoretical part is focused on YouTube functionality, evolution, methods of view counting as well as the general theory how to make thumbnails more attractive. In the other half are described problems and procedures of machine image recognition and classification. The practical part is then focused on selected channel for analysis, methods of gathering and processing data. Further there are defined possible factors and characteristics of thumbnails that might influence viewership. These factors are then statistically verified. As most important factor was found the presence of logo, wattermark or any other video branding as well as the presence of people or women in the picture.
Keywords:
analysis; correlation; thumbnail; YouTube; analýza; korelace; náhled; YouTube
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/50437