Original title:
Analýza determinant tvorby nabídkových cen bytů
Translated title:
Analysis of the Determinants of the Formation of Flat Prices
Authors:
Pokorný, Michael ; Bartošová, Jitka (advisor) ; Matoušek, Roman (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce bylo analyzovat tvorbu prodejních cen bytů v České republice. Na základě dosavadních poznatků a ekonomické teorie byl vytvořen ekonomický model a zkonstruovány proměnné, které by mohly cenu bytů ovlivňovat. Ke zkoumání těchto vlivů bylo shromážděno 1100 pozorování bytů v 8 městech České republiky. Pomocní regresní analýzy a odhadem modelu metodou nejmenších čtverců byl vliv těchto faktorů změřen. Jako nejvýraznější faktory ovlivňující cenu bych uvedl: s každým metrem čtverečním plochy roste cena bytu přibližně o 1,28%. Dále bylo vyzkoumáno, že byty v přízemí jsou výrazně levnější než všechny ostatní byty, rozdíl roste až do pátého patra, pokud je byt v patře posledním, cena naopak klesá. Z ostatních proměnných pak má nejvyšší vliv na cenu, pokud je součástí bytu balkon, a sice balkon zvýší cenu o téměř 33%. Z koeficientů fixních efektů lokality je zřejmé, že nejdražší byty jsou v Praze, nejlevnější v Ústí nad Labem.In this diploma thesis are analyzed selling prices of flats in Czech Republic. Based on literature and economic theory about similar topic was made economic model and constructed variables, which could have effect on the price. For the analysis were used information about 1100 flats in 8 Czech cities. The effect of the variables was measured using ordinary least square method. Increase of size of the flat by one squared meter cause 1,28% increase of price. Price of flats in ground floor is lower than other flats. This effect raises until fifth floor. Flats in last floor are cheaper than others. The effect of balcony is almost 33% higher price. Fixed effects of cities give the results that Prague is the most attractive, at the end is Ústí nad Labem.
Keywords:
Czech Republic; Regression; Selling price; Prodejní ceny bytů; regresní analýza; Česká republika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/50313