Original title:
Proměny života v šumavském pohraničí: případová studie a možnost aplikace tématu ve výuce na 1. stupni ZŠ
Authors:
DAŇHOVÁ, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je na základě příkladové studie šumavské oblasti přiblížit téma z didaktického hlediska žákům 1. stupně ZŠ. Součástí příkladové studie bude časoprostorová komparace vybraných obcí regionu z pohledu jejich demografického vývoje, proměn krajiny, způsobu života a dalších aspektů, přičemž bude problematika zasazena do širšího kontextu. Výsledkem didaktické aplikace tématu v druhé části práce bude tvorba podkladů pro projektovou výuku a konkrétních námětů pro výuku na 1. stupni ZŠ. Didaktická část je koncipována do tří projektů. První je zaměřen na šumavské ekosystémy a floru a faunu obývající tato prostředí. Následující vychází z teoretické části a poukazuje na šumavské zvyky, tradice a běžný život obyvatel šumavských obcí. Poslední projekt zmiňuje události 20. století z pohledu obyvatel Šumavy. Tento projekt taktéž vychází z poznatků uvedených v teoretické části. V projektech jsou využívány různé typy výukových metod a organizačních forem výuky.The aim of this diploma thesis is to show to pupils in primary education, on the base of an example study of Šumava region, a topic from the didactic point of view. A paThe aim of this diploma thesis is to show to pupils in primary education, on the base of an example study of Šumava region, a topic from the didactic point of view. A part of the example study is a time-space comparison of chosen villages in the region, from the demographic point of view, form the point of view of landscape changes, way of life and other aspects. The problematics is set into a wider context. The result of the didactic topic application in the second part is creating of materials for project teaching and for concrete topics for primary education. rt of the example study is a time-space comparison of chosen villages in the region, from the demographic point of view, form the point of view of landscape changes, way of life and other aspects. The problematics is set into a wider context. The result of the didactic topic application in the second part is creating of materials for project teaching and for concrete topics for primary education.
Keywords:
Educational Program; Primary teaching Life change; Project teaching; Teaching methods; Šumava; 1. stupeň ZŠ; Projektové vyučování; Proměna života; Rámcový vzdělávací program; Výukové metody; Šumava Citation: DAŇHOVÁ, Veronika. Proměny života v šumavském pohraničí: případová studie a možnost aplikace tématu ve výuce na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/41102