Original title:
Vědomostní úroveň o problematice zdravímu studentů, adolescentů na školách technického zaměření
Translated title:
The level of knowledge about health issues for students at the secondary technical school
Authors:
FLÉGLOVÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá zjištěním míry znalostí o problematice zdravého životního stylu a zhodnocením stravovacích zvyklostí u adolescentních chlapců studujících na školách technického zaměření. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, části teoretické a části výzkumné (praktické). Teoretická část se soustředí na vymezení hlavních pojmů, charakteristiku adolescence, možnosti výuky výchovy ke zdraví na středních školách a doporučení z hlediska pohybu a stravy pro adolescentní věk. Výzkumná část se soustředí na hodnocení znalostí týkajících se zdraví a stravovacích zvyklostí u výše popsaného vzorku. Získané výsledky byly následně porovnány s již dostupnými zjištěními z předchozích výzkumů. Podařilo se nasbírat 134 vyplněných vědomostních testů k problematice zdraví a pohybové aktivity a k nim připojených dotazníků o stravovacích návycích. Na základě výsledků vědomostního testu bylo zjištěno, že průměrné výsledky dosahovaly pásma podprůměru. Dále se na základě vyhodnocení výzkumných předpokladů podařilo zjistit, že vyšší znalosti v oblasti zdraví nemají vliv na optimální tělesnou hmotnost. Vzdělávání v oblasti poruch příjmu potravy je nejspíš nedostatečné. Jak vyplývá z některých výsledků, vzdělávání v oblasti zdraví by si vždy mělo najít své místo v osnovách, tak aby se žákům dostávalo dostatečného množství informací a aby byli podněcování si informace i sami vyhledávat z vlastní iniciativy.This master thesis deals with finding level of knowledge about healthy lifestyle and evaluating eating habits among adolescent boys studying at technical colleges. The work consists of two main parts, the theoretical and the research (practical). The theoretical part is focused on defining the major concepts and characteristics of adolescence, the teaching health education at secondary schools and recommendations in terms of movement and supplements to adolescent age. The research part focuses on the evaluation of knowledge regarding the health and eating habits of the above sample. The results were compared with those already available findings from previous studies. It was managed to collect 134 completed tests of knowledge regarding to health and physical activity and their associated questionnaires about dietary habits. Based on the results of the knowledge test, it was found that the average results reached zone below average. Furthermore, on the basis of evaluation of research assumptions, it was found that higher health knowledge does not affect the optimal body weight. Education in the field of eating disorders is probably insufficient. As apparent from certain results, health education should always find its place in the curriculum so that pupils receive a sufficient amount of information to be encouraging to find another informations by themselves on their own initiative.
Keywords:
adolescent age; health; health education; health literacy; healthy life style; adolescence; výchova ke zdraví; zdravotní gramotnost; zdraví; zdravý životní styl Citation: FLÉGLOVÁ, Kristýna. Vědomostní úroveň o problematice zdravímu studentů, adolescentů na školách technického zaměření. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36275