Název:
Etická témata v předškolním vzdělávání
Překlad názvu:
Ethical issues in preschool education
Autoři:
SVITÁKOVÁ, Alena Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřená na problematiku etického vzdělávání v českých mateřských školách a na prvním stupni škol základních. V teoretické části práce jsou vysvětleny základní pojmy, charakterizován předškolní a mladší školní věk z hlediska psychologického a z hlediska vývoje mravního. V následujících kapitolách se práce věnuje historickému vývoji mravní výchovy na školách od Jana Amose Komenského po současnost. Metodická část popisuje cíle a metody etické výchovy definované podle Pavla Vacka ve srovnání s Prof. PhDr. Zdeňkem Matějčkem, CSc. Dále se zaměřuje na témata etické výchovy podle R: Roche Olivara a využitelností etické výchovy při naplňování klíčových kompetencí dětí podle "Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání". Záměrem výzkumu je dotazníkové šetření a zjištění, do jaké míry je podle respondentů etická výchova důležitá a jaká témata vidí pedagogové pro děti a žáky jako nejvíce přínosná. Z výsledků je dobře patrné, že současní pedagogové považují etickou výchovu za důležitou, ale cíleně s ní většinou nepracují. Za nejdůležitější témata považují ty, jež vedou děti k prosociálnímu chování.The thesis deals with the concept of ethical education in Czech nursery and primary schools. The theoretical part of the thesis focuses on the explanation of the basic terms and on the characterization of the preschool and the junior school age from the psychological point of view as well as with respect to the moral development. In the following chapters, the thesis deals with the historical development of the moral education at schools from Jan Amos Komenský up to the present. The methodical part describes the goals and methods of ethical education as defined by Pavel Vacek in comparison with Prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc. The methodical part focuses on the topics of ethical education according to R. Roche Olivar and on the applicability of ethical education by achievement of the key competencies of children based on the "General education program for preschool education". The purpose of the study is a questionnaire survey, in order to determine how important is ethical education for the respondents and what topics are according to the teachers the most beneficial for children and pupils. The results show clearly that the teachers nowadays find the ethical education important, but they usually do not work with it purposefully. In their opinion, the most important topics are those which guide the children to prosocial behaviour.
Klíčová slova:
Etická výchova; metody a cíle etické výchovy; mladší školní věk; prosociálnost; předškolní věk; témata etické výchovy; Ethical education; junior school age; methods and goals of ethical education; preschool age; prosocial behaviou; topics of ethical education Citace: SVITÁKOVÁ, Alena. Etická témata v předškolním vzdělávání. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43279