Original title:
Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Českobudějovicku
Translated title:
Assessment in Biology Education in Ceske Budejovice and Surroundings
Authors:
LIŠKOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] VOMÁČKOVÁ J. 2015: Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Českobudějovicku. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. České Budějovice. 39 s. Hodnocení představuje významnou součást všech výchovně-vzdělávacích činností. Z tohoto důvodu je velmi často diskutovaným tématem nejen v akademické sféře, ale i u učitelů v praxi, zejména z hlediska efektivity a adekvátnosti jednotlivých hodnotících metod ve vztahu ke konkrétním předmětům. Cílem této bakalářské práce bylo pomocí dotazníkového šetření mezi žáky druhého stupně základních škol a gymnázií na Českobudějovicku monitorovat současně využívané hodnotící metody v hodinách přírodopisu. Z výsledků vyplynulo, že nejvíce užívanou formou je sumativní hodnocení, při kterém se učitelé zaměřují zejména na znalosti pojmů, fakt a definic. Při výuce přírodopisu a biologie se často zavádějí nové aktivizující metody, při kterých je však náročné hodnotit práci žáků. Východisko pro hodnocení žáků při těchto aktivitách by mohlo představovat formativní hodnocení. V části dotazníku sledující osobní zkušenosti a názor respondentů na tento hodnotící přístup bylo zjištěno, že jej samotní žáci považují za více motivující a přínosnější než klasické sumativní hodnocení.VOMÁČKOVÁ J. 2015: Assessment in Biology Education in Ceske Budejovice and surroundings. Bachelor thesis. Faculty of Education, University of South Bohemia in Ceske Budejovice. 39 pp. Assessment is the key part to all educational and pedagogic activities. Based on this, assessment is nowadays often discussed not only in the academic sphere but also by teachers doing the practical job. This is especially viewed from the point of the effectiveness and adequacy of individual assessment methods in concrete subjects taught. The aim of this bachelor thesis was to monitor assessment methods currently used in Biology lessons. This has been done through questionnaires used with grammar school students and elementary school students attending the second level study in the Ceske Budejovice region. The results show assumptive assessment methods prevail with teachers mainly focusing on the students knowing definitions, facts and formulae. New activating methods are being introduced in Biology lessons, which makes the assessment of students' performance more difficult. Formative assessment might be the answer to this. In the part of the questionnaire where the students´ personal experience, preferences and opinions have been monitored, it has been found out students themselves consider this type of assessment more motivating and beneficial then the assumptive one.
Keywords:
assessment; assumptive and formative assessment; Biology lessons; hodnocení; sumativní a formativní hodnocení; výuka přírodopisu Citation: LIŠKOVÁ, Jana. Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Českobudějovicku. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/35901