Original title:
Operacionalizace pojmu šikana dětmi ze základních a středních škol
Translated title:
Term Operationalization of Bullying by Children from Elementary and High School
Authors:
PLAŠIL, Jan Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje operacionalizaci pojmu šikana dětmi ze základních a středních škol. Teoretická část se věnuje definici šikany, trojrozměrnému pohledu na šikanování, aktérům šikany, vývojovému hledisku, příčinám a následkům šikany a popisu "léčby" šikany. V praktické části je realizován výzkum na dvou školách, jedné základní (n = 88) a jedné střední škole (n = 84). Za pomoci smíšeného výzkumného designu je provedeno dotazníkové šetření a následné skupinové diskuse, jejichž cílem je zjistit, jak žáci základních a středních škol vnímají pojem šikana a jak by ho sami definovali. Výzkum se opírá o tři hlavní hlediska šikany a to: šikanování jako nemocné chování, šikanování jako závislost a šikanování jako porucha vztahů ve skupině. Výsledky potvrzují dobrou orientaci žáků v behaviorálních projevech šikany, ze strany všech jejích účastníků. Dále poukazují na složitost vztahů mezi agresorem a obětí, které se mohou jevit jako kamarádské, ale v praxi jde spíše o "falešné kamarádství", které je od skutečného těžko rozeznatelné. Výzkum ukazuje pozitivní postoj žáků k řešení šikany, jakožto problému, týkajícího se celého třídního kolektivu.Bachelor thesis deals with conception of bullying by children from elementary and high schools´ operationalization. Theoretical part is aimed at definition of bullying, three-dimensional look at bullying, participants of bullying, development viewpoint, bullying´s causes and effects and description of bullying´s treatment. Research of two schools, one primary (n = 88) and one secondary (n = 84), is performed in practical part. Questionnaire survey and subsequent group discussions are performed with the aid of mixed research design. The aim is to find out how pupils of primary and secondary schools perceive conception of bullying and how they would define it by themselves. The research is based on three main viewpoints of bullying bullying as a pathological behaviour, bullying as an addiction and bullying as a disorder of group´s relationships. Results confirm good pupils´ orientation in behavioral display of bullying from its each participant´s side. Results also point out complexity of relationships between aggressor and his victim, which may appear to be friendly. In practice, however, it is more likely "false friendship", which is hardly distinguishable from the real one. The research shows positive attitude of pupils to bullying´s solution as a problem concerning whole class group.
Keywords:
behaviour look at bullying; bullying; psychodynamic look at bullying; school; socio psychological look at bullying; behaviorální pohled na šikanu; psychodynamický pohled na šikanu; sociopsychologický pohled na šikanu; šikana; škola Citation: PLAŠIL, Jan. Operacionalizace pojmu šikana dětmi ze základních a středních škol. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44629