Original title:
The Mother as a Protagonist in Macedonian cinema
Translated title:
Matka coby protagonista v makedonské kinematografii
Authors:
Nedeska-Trajkova, Verica ; ANGIOLILLO, Mary Carmel (advisor) ; Dudková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] As a future screenwriter, I am especially interested in the social, cultural and psychological characteristics that influence the development of film characters. The main focus of this thesis is the depiction of women, particularly mothers, in Macedonian film. The female character is not sufficiently exploited or explored and it's one of the main hoops missing in the already fragile Macedonian cinematography. Given this objective, this thesis explores the real and authentic representation of the woman in Macedonian cinematography, especially the depiction of the mother, by considering the female protagonists in three films from Macedonian cinema that have both influenced the Macedonian culture and have been influenced by the Macedonian culture. Those three films are Vojislav Nanovic's Frosina (1952), Teona Strugar Mitevska's A Woman who brushed off her tears (2012) and Milcho Manchevski's Mothers (2010). The female characters are examined for how they match up to real and ideal models from traditional cultures, how characteristics coming from the East-West dichotomy are used in the creation of these characters, and how the characters relate to Jung's description of the mother archetype.Pro mne, jako pro budoucí scénáristku, jsou předmětem zájmu především sociální, kulturní a psychologické aspekty, které ovlivňují vývoj filmové postavy. Tato práce se zaměřuje na zobrazování ženy, zejména matky, v makedonské kinematografii. Ženské postavy nejsou dostatečně využívané, ani kvalitně portrétované, a je to jeden z hlavních nedostatků v makedonském filmu. Z tohoto úhlu pohledu zkoumá diplomová práce skutečnost a autenticitu prezentace žen v makedonské kinematografii, s užším zaměřením na zobrazování postav matek. Jako příkladu používá protagonistek ze tří makedonských filmů, které byli ovlivněni, a zároveň i sami ovlivnili makedonské kulturní povědomí. Jsou to filmy: Frosina (1952), režie Vojislav Nanović, Ženata što gi izbriša solzite, (Žena, která si otřela slzy) (2012), režie Teona Strugar Mitevska, a Matky (2010), režie Milčo Mančevski. Tato práce mimo jiné zkoumá jak ženské protagonistky v těchto filmech odpovídají skutečnému a ideálnímu modelu tradiční kultury, jak jsou v budování těchto postav využity prvky pocházející z rozporu Východu a Západu, a jak tyto postavy zapadají do Jungova popisu archetypu matky.
Keywords:
analýzy filmových děl; archetypy (psychologie); filmová teorie; filmové postavy; makedonská kinematografie; ženská tématika
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8656