Original title:
Subjektivizace zvukového vjemu ve filmu
Translated title:
Subjectivisation of Sound Perception in Film
Authors:
Patríková, Michaela ; ČENĚK, Jan (advisor) ; Kozák, Dušan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Hlavním záměrem diplomové práce je přiblížení charakterizace subjektivního zvuku
ve filmu. Práce je rozdělena na několik částí. Úvodní kapitola shrnuje principy vnímání
zvuku a obrazu z hlediska psychologie, fyziologie a technologie. Další část práce
přibližuje subjektivní zobrazení ve filmu obecně. Následně se práce věnuje tématu
subjektivizace vnímání zvuku a vysvětlení termínu Point of Audition (POA). Poté
následuje vymezení druhů POA v audiovizuálním díle, doplněné o konkrétní příklady
a jejich rozbor ve vybraných filmech. Poslední část práce ústí v popis tvůrčího ztvárnění
POA (v praxi). Práce je doplněna ukázkami na DVD.The master's thesis deals with characterization of forms of subjective sound in film.
The thesis is divided into several main parts. The first part is concerned with
the principles of perception of sound and picture from the perspective of psychology,
physiology and technology. Next part focuses on subjectivity in film itself. The aim
of the remaining parts is to deal with subjectivisation of film sound, definition
of Point of Audition (POA) term, analyzing categories of POA and the use of POA
in the selection of films. Finally, a creative expression of POA is described
and discussed. The analysis is accompanied by a DVD with clips.
Keywords:
analýza zvuku; analýzy filmových děl; zvuk (film); zvuková tvorba; zvukový záznam
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8622