Original title:
Základní principy osvětlování ve filmové tvorbě
Translated title:
Light sources and their use in cinematography practice
Authors:
Pavelek, Tomáš ; ŠPELDA, Josef (advisor) ; MACÁK, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce, přibližná žánru manuálu s reflexí problému, se zaměřuje na úlohu světla ve filmové tvorbě jakožto základního nosného prvku jeho atmosféry. Uvádím příklady některých pojmů, kterýma se v práci zabývám: světelný poměr, světlo jako zdroj stínů, charakter světla, světelná perspektiva, teplota chromatičnosti, odraznost, pleťovka, osvětlování v klasické a digitální kinematografii. Zabývám se zde současným použití světel s různou barevnou teplotou, problematikou a výhodami natáčení šerosvitných atmosfér, problematikou úbytku světla se čtvercem vzdálenosti, problematikou zdroje světla v obraze, problematikou prostoru malých lokací, problematikou snímání více kamerami.This thesis is written in the genre of manual with reflection of a problem and focuses on the importance of light as one of the main aspects of filmmaking and as a main tool for creation of an atmosphere. That are examples of the key expressions, which are used and described in the text: light ratio, light as a source of shadow, characteristic of the light, light perspective, color temperature, reflectance, skin tone, light design for film stock and digital camera. In order the problematic of lights sources with different color temperature is presented, so as the aspects of shooting low light chiaroscuro atmospheres, Inverse-square law usages, light source as a part of the frame, shooting in small scale locations and shooting with multiple cameras.
Keywords:
filmová technika; filmová technologie; filmová tvorba; osvětlovací technika; práce kameramana; světlo ve filmu
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8608