Original title:
Fantomická postava a její vliv na strukturu díla
Translated title:
Phantomic character and its impact on a movie structure
Authors:
Dufková, Kristina ; POZZI, Jaroslav (advisor) ; VAJCHR, Marek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce vychází z teorií Michela Chiona o akuzmetrovi a deakuzmetrizace, které definoval ve své knize Voice in Cinema. Práce tuto teorii úzce spojenou se zvukem zobecňuje, zavádí pojem fantom a defantomizace. Fantom je jednající postavou, která však z vůle režiséra zůstává divákovi skryta. Defantomizace je pak momentem, kdy je odhalena fantomova tvář. Práce třídí typy příběhů s fantomem podle toho, zda dochází k defantomizaci v expozici, uprostřed filmu, nebo v jeho závěru a analyzuje dopad tohoto odhalení na celé dílo.The thesis is based on the theory of acousmetre and deacoumetrisation which were both defined by Michel Chion in his book Voice in Cinema. This theory closely connected with sound is generalised, the terms phantom and dephantomisation are introduced. The phantom is a character which the director decides to hide from the audience. Dephantomisation is a moment at which the face of a phantom is revealed. The thesis classifies types of stories with phantom based on the time of dephantomisation (the first, middle, or final act) and analyses the effect of the dephantomisation on the rest of the story.
Keywords:
filmová teorie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8530