Original title:
Srovnání procesu vytváření filmového nebo divadelního liturgického kostýmu s ohledem na historiografii místa.
Translated title:
Comparison of Creation Process of Film and Theatrical Liturgical Costume with Regard to Local Historiography.
Authors:
Grňáková, Aneta ; KRÁLOVÁ, Andrea (advisor) ; SMOLÍK, Robert (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je srovnávání procesu vytváření filmového a divadelního liturgického kostýmu s ohledem na historiografii místa. V teoretické části se věnuji vymezení pojmů film, divadlo, fotografie a dále pak rozvádím okolnosti tvarování dramatické postavy. Jako inspirační zdroje zmiňuji autory Adrienu Šimotovou, Ester Krumbachovou a Ivana Pinkavu. V praktické části popisuji realizační postupy projektů Kostým jako paměť místa, tělo jako jeho otisk; Maria Stock; Skoky ? Vrstvy; Já, Olga Hepnarová a rozebírám faktory, jež mou tvorbu ovlivňovaly a formovaly.The thesis compares the creation process of film and theatrical liturgical costume with regard to local historiography. In the theoretical part, terms as film, theater and photography are defined; further the circumstances of shaping a dramatic figure are described. Adriena Šimotová, Ester Krumbachová and Ivan Pinkava are mentioned as my inspiration sources. In the practical part I describe implementation procedures of the following projects: Costume as Memory of a Space, Body as its Imprint, Maria stock, Skoky - Layers, I, Olga Hepnarová and the factors which affected and shaped my work.
Keywords:
divadelní kostýmy; dramatické postavy; filmové kostýmy; historický místopis; kulturní místopis; liturgické oděvy; scénografie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8512