Název:
Pracovní deník
Překlad názvu:
WORKING DIARY
Autoři:
Svobodová, Veronika ; ADÁMEK, Jiří (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Koncepčně se text dělí do čtyř částí. V úvodní části nejprve odhaluji ideová
východiska, tj. prvotní myšlenky, podněty a inspirační zdroje práce.
V autorských východiscích představuji prostor volných asociací, kde splétám
pavučinu dokumentů i dokladů vlastního myšlenkového přístupu. Další část
prezentuje teoretická východiska a otevírám zde obecné téma percepční
zkušenosti a dominance vizuálnosti dnešní technologické a konzumní kultury.
Kapitola stručně popisuje moţnosti zobrazování viděného, včetně krátkého
historického exkursu do vývoje perspektivního zobrazení. V závěrečné části
práce předkládám vlastní praktické výstupy, konkrétně instalaci BU
realizovanou pro festival Artijuli 2015 v Norsku a senzorické představení
Močeradek gre čez cesto na motivy poezie Srečka Kosovela pro Lutkovno
gledališče Ljubljana 2013. V těchto projektech jsem se zabývala otázkou, jak
vytvořit platformu pro moţnost setkání diváka s uměleckým artefaktem
nebo jak akcentovat prostor i čas, aby se divák v tomto setkání nepoddával
pasivní roli. Obě realizace uvádím záměrně společně s popisem poměrně
nového fenoménu imerzivního divadla. Nejprve charakterizuji některé jeho
zákonitosti, zejména nezbytnost ponoru diváka do situace či fiktivního
světa/prostředí, zprostředkovaného specifickým médiem působícím na jeho
smysly. Prostřednictvím této diplomové práce jsem chtěla dospět k získání
praktického komentáře, vztahujícího se k problematice autorských postupů na
poli imerzivního divadla. Proto se v závěru práce pokouším pojmenovat jakási
pravidla hry a základní návod pro diváka i tvůrce.The text is conceptually divided into four segments. In the opening part I
reveal ideological basis, i.e. initial ideas, stimuli and main sources of
inspiration for my artwork. Next section exhibits free associations of thoughts
and follows my stream of consciousness as an author. In the interior
monologue I create network of essential and formative experiences and
encounters that has shaped my approach to creative work. Third part
presents theoretical background of the thesis and I deal with the nature of
perceptual experience and the dominance of visuality in the contemporary
technological and mass popular consumer culture. The chapter also briefly
outlines possibilities of displaying visible objects along with the historical
development of perspective in visual arts. The final part is dedicated to my
own practical outcomes, specifically installation BU (festival Arijuli 2015 in
Norway) and sensory theatre performance Močeradek gre čez cesto
(Lutkovno gledališče Ljubljana 2013) based on work of Slovenian poet Srečko
Kosovel. In these projects, I have dealt with the questions of how to create a
platform on which the viewer and artistic artefact could meet or how to ideally
accentuate space and time in order to encourage audience to stay actively
participating. Both projects are intentionally reflected together with the
description of immersive theatre. At first I describe fundamental principles of
the relatively new phenomenon, in particular the need of complete immersion
of the viewer into the artificial environment/fictional world that is arranged by
special medium aiming to influence his/her senses. The main goal of the
thesis was to uncover practical guidelines related to the issue of creative
methods in the field of immersive theatre. Hence my concluding statements
provide elementary instructions and "rules of game" for both audience and
author.
Klíčová slova:
experimentální poezie; experimentální umění; imerzivní divadlo; instalace (umění); pracovní deník; senzorická incenace
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8470