Název:
Změna vedení divadla
Překlad názvu:
Change of theatre management
Autoři:
Němečková, Tereza ; PROKOP, Petr (vedoucí práce) ; PLAMÍNEK, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Jak úspěšně řídit změnu ve vedení divadla? Tato výzkumná otázka stála na počátku diplomové práce. Předmětem zájmu je role ředitele a její manažerské aspekty.
Ve třech případových studiích (divadla Na zábradlí, pod Palmovkou a na Vinohradech) mapuji proces výměny managementu divadla. Výsledky interpretuji v kontextu uměleckého, veřejného, ale též ziskového sektoru.
Případové studie slouží za prostředek pro formulaci Lessons Learned, zobecnění klíčových momentů a bariér úspěšné změny odvozených z konkrétních příkladů.
Z popisovaných problémů vystupuje potřeba manažerského přístupu k vedení divadla. Účelem práce je argumentovat pro tento úhel pohledu, kdy je management chápán jako svébytná odbornost, která má svoje místo i v uměleckém světě.
Jelikož se jedná o prostředí příspěvkových organizací města, nelze opominout vliv zřizovatele jakožto činitele změny. Vycházím z předpokladu, že místo systémové změny se budeme stále častěji setkávat s konkursy na management divadla.
Prvotním cílem práce je poznat proces změny, porozumět jeho kritickým oblastem a navrhnout možná řešení. Dalším záměrem je přispět k debatě o potřebě manažerského přístupu k vedení uměleckých organizací.In which way lead a successful change of theatre management? This research question has stood at the beginning of my diploma thesis. The role of a theatre manager and its managerial features are concerned in this paper.
I trace a process of change in a theatre management in tree case studies (the theatres "Na zábradlí", "pod Palmovkou" and "na Vinohradech"). The findings are analysed in the context of artistic, public, but also commercial sector.
The case works serve as a means of formulation of so called "Lessons Learned": generalisations of key moments and barriers of successful change which are derived form concrete cases.
The need of managerial approach in a theatre management results from the problems described above. The aim of this thesis is to argue for such an approach which understands management as a particular proficiency with its regular place within the art world.
Since the environment of subsidized organisations is concerned, it is important not to omit the influence of founder as an agent of change. I assume, that we will face up to open competitions for theatre directors instead of system changes.
The crucial aim of this thesis is to identify a process of change, to apprehend its critical points and offer some possible solutions. The second aim is to contribute to a debate on the need of managerial approach in a management of art organisations.
Klíčová slova:
divadelní management; divadelní prostředí; divadelní ředitelé; ekonomická transformace
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8412