Original title:
Gottland Mariusze Szczygieła na českých jevištích
Translated title:
Mariusz Szczygieł's Gottland on Czech stages
Authors:
Holá, Kateřina ; JIŘÍK, Jan (advisor) ; MUSILOVÁ, Martina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá dvěma doposud jedinými českými inscenacemi Gottland podle stejnojmenné knihy reportáží polského spisovatele Mariusze Szczygieła - českou premiérou v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě roku 2011 a pozdější inscenací ve Švandově divadle v Praze. Soustředí se především na jejich analýzu a porovnání odlišných přístupů k dramatizaci nedramatické literatury. Pomocí analýz dramaturgicko-režijních pojetí srovnává rovněž použití montážního principu na jevišti.
Součástí práce je i krátký úvod do života a díla Mariusze Szczygieła a Polské školy reportáže, v jejíž tradici Szczygieł píše.This bachelor thesis deals with so far the only two Czech productions of Gottland based on a book of reportage of the same name written by a Polish journalist and writer Mariusz Szczygieł - the Czech premiere at the National Moravian-Silesian Theatre in Ostrava in 2011 and the later production at Švandovo Theatre in Prague. It focuses primarily on their analysis and compares different approaches to the dramatization of non-dramatic literature and by analysing dramaturgical concepts this thesis concentrates on the usage of the montage principle on stage.
The thesis also includes a brief introduction to the life and work of Mariusz Szczygieł and the tradition of Polish School of Reportage.
Keywords:
divadelní inscenace; dramatizace literárních děl; polská škola reportáže; Polský institut v Praze; Szczygieł, Mariusz, 1966-; Uniwersytet Warszawski. Instytut Dzienni; česká divadelní scéna
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8373