Original title:
Umění a podnikání: Kreativní inkubátory
Translated title:
Arts and Business: Creative Incubators
Authors:
Mitošinková, Barbora ; SULŽENKO, Jiří (advisor) ; ŽÁKOVÁ, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Nové modely financování kulturních a kreativních projektů jsou intenzivně diskutovaným tématem napříč spektrem všech v kultuře zainteresovaných aktérů: mezi manažery, umělci, studenty, výzkumníky, akademiky, státní správou na všech úrovních, atd. Diplomová práce proto zkoumá téma navazování spolupráce mezi umělci - jednotlivci či institucemi - a sektorem soukromého podnikání. Práce rozebírá možné formy spolupráce (sponzorství, dárcovství, firemní filantropie, propojující platformy, umělecké intervence) a podrobně se věnuje kreativním inkubátorům, jako perspektivní možnosti propojení kulturně-kreativního odvětví a privátní, podnikatelské sféry. Povaha a potenciál tohoto vztahu je následně analyzován na případech vznikajících i již fungujících kreativních inkubátorů v České republice.New ways of financing cultural and creative projects are an intensely debated issue across all stakeholders in culture: managers, artists, students, researchers, public administration at all levels, etc. This thesis therefore discusses the topic of collaboration between artists and entrepreneurs. It explores the possible forms of such cooperation (sponsorship, donorship, corporate philanthropy, linking platforms, artistic intervention), focusing in particular on creative incubators - a promising option for linking the cultural-creative industries and the private and business sector. The nature and potential of this relationship is then analysed on cases of emerging and already active creative incubators in the Czech Republic.
Keywords:
coworking; kreativní inkubátory; kreativní průmysl; podnikání; umění a společnost
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8371