Název:
Žánr fantasy jako východisko pro lekce dramatické výchovy
Překlad názvu:
Fantasy as a Resource for Drama Education Lesson
Autoři:
Zelená, Markéta ; MARUŠÁK, Radek (vedoucí práce) ; ULRYCHOVÁ, Irina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá žánrem fantasy a možnostmi jeho využití v dramatické výchově, konkrétně v samostatných lekcích určených pro interní práci skupiny. Východiskem pro tvorbu lekcí se stala tři díla: Hobit, aneb Cesta tam a zase zpátky (J. R. R. Tolkien), Harry Potter (J. K. Rowlingová) a Hvězdný prach (N. Gaiman). Dramatické lekce jsou odstupňovány podle věku účastníků, náročnosti dramatických metod a technik a propojenosti s příběhem jednotlivých děl. Jsou vytvořeny s různými cíli, především z oboru dramatické a osobnostně-sociální výchovy a také z výchovy literární. Realizovány byly v několika skupinách žáků prvního i druhého stupně základní školy a jejich výstupem jsou podrobné písemné reflexe.This thesis focuses on the genre of fantasy and its potential as a resource in drama education, exploring it both theoretically on basis of academic sources as well as practically by means of several self-constructed individual lesson plans aimed at internal group development. These lesson plans are based on three works of fiction: J. R. R. Tolkien's The Hobbit, or There and Back Again, J. K. Rowling's Harry Potter series and N. Gaiman's Stardust. All of the drama lessons presented in the paper are graded according to their target participants' age, difficulty levels of the drama methods they comprise and/or degree of the particular lesson's interconnectedness with the original story. Additionally, each of the lessons is written with different objectives in mind, focusing predominantly on aims within the scope of drama education and personal and social education, as well as those of literature study. The lesson plans were implemented in drama lessons with elementary school pupils of varying ages (6-14 years) and evaluated in the form of detailed written reflections.
Klíčová slova:
dramatická výchova; fantasy; literární žánry; osobnostní a sociální výchova
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8357