Original title:
Herectví: Diagnóza ?
Translated title:
The acting profession: Diagnose?
Authors:
Nechvátal, Matěj ; SÍLOVÁ, Zuzana (advisor) ; KORČÁK, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce je shrnutím zkušeností nabytých v době studia. Srovnává poměry studentského, nezávislého a profesionálního divadelního provozu. Termín diagnóza slouží jako možná metafora v přístupu k uvažování o herecké profesy i k samotné herecké praxi.
Práce pojednává o různých druzích pracovního stresu. Snaží se analyzovat a popsat jejich původ. Klade otázky: Může být herecká profese považována za povolání pro choromyslné? Do jaké míry je tato profese choroboplodná? Hledá odpověďi na otázky týkající se fenoménů vžívání se, prožívání role, ztělesnění a přetělesnění. Vychází přitom ze srovnání zkušeností ze zkoušení zcela rozličných žánrů ve zcela rozličných prostorách a druzích provozu.This thesis is a summary of the experience gained during my studies. It compares the functioning of student, independent and professional theater. The term diagnose is used as a possible metaphor for the approach in thinking about the acting profession and the acting experience itself. The thesis discusses the various types of work-related stress. It seeks to analyze and describe their origin. We ask: Can the acting profession be considered a job for the mentally ill? To what extent is this profession pathogenic? And we also attempt to find answers to questions considering phenomena of putting oneself into one's position, experiencing a role, the embodiment and trans-bodiement. It is based on a comparison of the experience of rehearsing completely different genres in completely different areas and types of functioning.
Keywords:
herectví; prožitek; psychoanalýza; psychohygiena; stres (psychologie)
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8350