Název:
Téma knihy jako inspirace pro autorskou inscenaci
Překlad názvu:
A Theme of a Book as an Inspiration for an Author Performance
Autoři:
Arnsteinová, Sára ; MÁLKOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; TOMÁNEK, Karel František (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] V této diplomové práci se prostřednictvím analýzy vlastního autorského představení
Gog snažím popsat, jak probíhal proces zkoušení představení inspirovaného stejnojmenným literárním textem.
V úvodní kapitole se snažím nastínit podobnosti práce na filmovém scénáři, jak o něm
mluví Jean-Claude Carri?re ve své knize Vyprávět příběh, a práce na představení, pokud
k inscenaci přistupujeme autorsky, jsme dva, jsme režiséři, herci, dramaturgové, a inspirujeme se literární předlohou.
V dalších kapitolách mluvím o tématu a formě knihy Gog, a následně podrobně popisuji,
co nás v knize nejvíce zaujalo a jaké hlavní téma jsme z knihy vybrali pro naši inscenaci.
V hlavní části této práce podrobně popisuji proces zkoušení jednotlivých pasáží
představení a rozebírám témata, která se zde objevují. Uvádím průběžně úryvky z knihy Gog, z jednotlivých stěžejních kapitol a zpětně popisuji, jak se text a téma odrazilo ve způsobu práce a ve vybraných vyjadřovacích prostředcích. Podrobně popisuji naše hledání. Mluvím o tom, jak jsme přistupovali k práci na pohybu, slově, animaci a projekci, které se jakožto vyjadřovací prostředky v představení objevují. Poté se snažím zamyslet nad rovnováhou a uspořádáním složek v představení. Poslední podkapitola je věnována složkám představení, jako je scénografie, kostým a hudba.
V další kapitole se věnuji vyprávění, jakožto podstatnému faktoru komunikace a
sdílení, nejen v divadle. Zamýšlím se nad tím, jakými formami je možné vyprávění vést.
Vzhledem k tomu, že v naší tvorbě byla důležitým faktorem literární předloha, v další
podkapitole se věnuji tématu srovnání možností a vlastností literárního díla a divadla.
V předposlední kapitole, která má tři podkapitoly, se věnuji podrobně tématu tvorby, a
to následovně: Zamýšlím nad spoluprací ve dvojici, nad zkušenostmi nabitými z procesu, a nad nepsanými pravidly, které z toho vyvozuji, opírajíc se stále o knihu Jeana-Clauda Carri?ra.
V další podkapitole mluvím podrobněji o procesu práce na představení, a vyměňování si rolí herce a režiséra. V následné podkapitole se zmiňuji o důležitosti oka zvenčí pro celý
proces práce na představení a uvádím zde příklady, jak nám rady zvenčí suplovaly roli
dramaturga. V poslední podkapitole rozebírám otázku stylu v autorské tvorbě a zkouším zde o vlastním názoru na styl hovořit.
V závěru práce se zmiňuji o svém náhledu na představení jako entitu, která žije svým
vlastním životem, a zamýšlím se nad tím, kam bych chtěla dále směřovat. Oceňuji svobodu
v tvorbě a podotýkám, že to vše s sebou nese zároveň velkou zodpovědnost.In this diploma thesis I´m trying to describe a process of working on an author
performance inspired by a book, threw analysis of my own author performance called Gog.
In the introductory chapter I try to outline some similarities between working on a
screenplay, as Jean-Claude Carriere speaks about it in his book Telling a story and working on a performance, if we are two, we are directors, actors, dramaturgists and we are inspired by a book.
In next chapters I speak about the theme and the form of the book Gog, and afterwards
I describe in detail what interested us and which main theme we chose for our performance.
In the main part of this thesis I describe in detail the process of rehearsing different parts
of the performance and I analyze themes that are present. Here I mention extracts from the book Gog and I describe how the text and the theme influenced our way of rehearsing and our way of choosing expression agens. I describe in detail our searching. I mention how we approached to the move, spoken word, animation and projection tasks that were our ways of expression. Afterwards I try to think about the balance of organizing different elements in the performance. Last part of this chapter is dedicated to elements of performance such a scenography, costume, music.
Next chapter I address to telling a story as an important element of communication
and sharing not only in theater. I am thinking about ways to communicate and about forms of telling a story. In next part of this chapter I aim to compare the attributes and possibilities of a literary work and theatre with regard to the book as an important element for our creative process.
In the penultimate chapter, which has three parts, I describe in detail the theme of
creation, subsequently: I reflect the collaboration in a couple, the experiences acquired during the process. I gather some unwritten rules from my experience connecting my thoughts with citations from the book of Jean-Claude Carriere. In the next part I speak more in detail about the working process and switching roles of actor and director. Afterwards I mention the importance of a feedback from somebody outside of the process, as a dramaturgical help and I mention some examples. In the last part of this chapter I analyze a question of style in author work and I try to speak about my own opinions about style.
In the conclusion I mention my view of a performance as an entity, which lives its
own life and I am thinking about some potential aspirations of my work. I appreciate the
freedom in creativity and I mention that all this takes along a big responsibility.
Klíčová slova:
autorské divadlo; knihy; literární inspirace; literární předlohy; scénář
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8321