Název:
Faktory ovlivňující výběr vysoké školy v České republice
Překlad názvu:
Factors Affecting the University Choice in the Czech Republic
Autoři:
Macháček, Jan ; Brožová, Dagmar (vedoucí práce) ; Mirvald, Michal (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá peněžními a nepeněžními výnosy z vysokoškolského studia a jejich vlivem na rozdílnou poptávku po studiu. Rozlišuje přitom mezi jednotlivými fakultami veřejných vysokých škol. Oproti již uskutečněným studiím se tato práce liší větším rozsahem dat i počtem zahrnutých nepeněžních výnosů. Pravděpodobně se také jedná o první studii tohoto druhu aplikovanou na trh práce a vzdělávací systém v České republice. Čerpá především z šetření REFLEX 2013, které poskytuje data o postavení absolventů vysokých škol, na základě nichž sestavuje regresní modely v různých časových rovinách. Byla prokázána hypotéza o negativním vlivu nezaměstnanosti absolventů na zájem o příslušné studium i hypotéza o vlivu časového zpoždění vysvětlujících proměnných. Naproti tomu pozitivní vliv příjmu absolventů se, na rozdíl od některých studií z USA, v žádném z modelů neprokázal.This thesis examines monetary and non-monetary gains from university education and its effect on varying demand for education. It distinguishes individual faculties of public universities. Compared to related papers this study encompasses a wider dataset as well as the number of non-monetary gains. Presumably, it is the first study of its kind applied to the labour market and the educational system of the Czech Republic. The main source of data is the REFLEX 2013 survey, which provides statistics of the graduates´ employability and their social status. On its basis regression models at various time levels were drafted. The hypothesis that the unemployment of graduates has a negative effect on the demand for their field of study as well as the hypothesis about the lagged relationship between dependent and independent variables have been proved. Nevertheless, compared to some US studies the positive influence of the graduates´ salary has not been proved in any regression model.
Klíčová slova:
investice do vzdělání; lidský kapitál; mzda absolventů; nepeněžní výnosy; peněžní výnosy; trh práce; graduates´ salary; human capital; investment in education; labour market; monetary gains; non-monetary gains
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/48853