Original title:
Ktoré faktory sú zodpovedné za rast dopytu po leteckej preprave pasažierov?
Translated title:
Which Factors Drive Growth of Demand for Passenger Air Travelling?
Authors:
Ondrejová, Zuzana ; Chytilová, Helena (advisor) ; Vozárová, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Patrí priemerné HDP medzi hlavné faktory ovplyvňujúce dopyt po leteckej preprave pasažierov? Na základe analýzy časových údajov pre severoamerický región a región blízkeho východu sa nám nepodarilo zamietnuť hypotézu o pozitívnom efekte priemerného HDP na dopyt po leteckej preprave. Taktiež sa práca zaoberá analýzou saturácie trhu, presnejšie predpokladom, že pozorované efekty priemerného HDP sú slabšie na rozvinutých a zároveň viac nasýtených trhoch. Hypotéza vzťahujúca sa k saturácii trhu však bola zamietnutá. Naopak výsledkom výskumu bol efekt pozorovaný pre oblasť Severnej Ameriky v porovnaní s regiónom blízkeho východu o desať percent silnejší. Okrem toho odhady poukázali na významnosť cien ropy ako podstatného faktoru vplývajúceho na dopyt po leteckej preprave pasažierov.Patří průměrné HDP mezi hlavní faktory ovlivňující poptávku po letecké přepravě pasažérů? Na základě analýzy časových řad pro severoamerický region a region blízkého východu se nám nepodařilo zamítnout hypotézu o pozitivním efektu průměrného HDP na poptávku po letecké přepravě. Rovněž se práce zabývá analýzou saturace trhu, přesněji předpokladem, že pozorované efekty průměrného HDP jsou slabší na rozvinutých a zároveň více nasycených trzích. Hypotéza vztahující se k saturaci trhu však byla zamítnuta. Naopak výsledkem výzkumu byl efekt pozorován pro oblast Severní Ameriky ve srovnání s regionem blízkého východu o deset procent silnější. Kromě toho odhady poukázali na významnost cen ropy jako podstatného faktoru zodpovědného za růst poptávky po letecké přepravě pasažérů.Is GDP per capita one of the main drivers affecting demand for passenger air travelling? Based on the time series analysis conducted for North American and Middle Eastern region, we have not rejected hypothesis about positive impact of GDP per capita on demand for air travelling. The thesis also analyzes whether the effects observed are weaker for more developed and more saturated markets. The second hypothesis was rejected, as we have found that the effect of the GDP per capita was on average 10% stronger for the North American region than for the Middle Eastern region. Moreover, we have found that for both regions oil prices are the important driver of the passenger air travel demand.
Keywords:
air industry; air travel demand; GDP per capita; number of passengers carried; oil prices; ceny ropy; letecký průmysl; poptávka po letecké přepravě; počet přepravených pasažérů; průměrné HDP
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/48837