Original title:
Strategické řízení dodavatelů
Translated title:
Strategic Supplier Relationship Management
Authors:
Barešová, Kateřina ; Filipová, Alena (advisor) ; Verner, Stanislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou strategického řízení dodavatelů v kontextu správného pochopení funkce strategického nákupu. Cílem práce je analyzovat oddělní Strategického nákupu a všechny činnosti související s jeho funkcí. Identifikovat hlavní rozdíly mezi funkcí strategického a operativního nákupu v rámci podniku. Dále v textu diplomové práce jsou detailně rozebrány nákupní strategie a samotné řízení podnikového portfolia dodavatelů. Pro řešení zadaného tématu byla použita česká i zahraniční odborná literatura a interní materiály sledované společnosti. K dosažení základního cíle práce byla použita metoda deskriptivní, rešerše odborné literatury, analýza a syntéza. V aplikační části práce se vyskytují tři případové studie, jenž rozebírají konkrétní problémy. Na základě zjištěných údajů je možné potvrdit, že strategický nákup pro podnik přináší podniku mnoho výhod, a tužíš ho lze považovat za jistou formu konkurenční výhody.This diploma thesis is concerned with a problem of strategic supplier relationship management in the context of a correct understanding of the strategic procurement function. The main goal of the thesis is to analyze Strategic procurement department and all activities related do its function. Identify the main differences between strategic and operational function within the enterprise purchasing. Below this paper the purchasing strategy and strategic supllier relationship management of the corporate portfolio of suppliers are discussed in detail. To solve assigned topic Czech and foreign literature and internal materials of the analyzed company was used. To achieve the basic objective of the work I used descriptive, literature search, analysis and synthesis. In the application part there are three case studies that discuss specific issues. Based on the data, it is possible to confirm that strategic procurement and developed strategic supplier relationship management brings many advantages and it can be considered as a form of competitive advange.
Keywords:
purchasing; purchasing strategy; strategic procurement; strategic supplier relationship management; nákupní strategie; operativní nákup; strategické řízení dodavatelů; strategický nákup
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/48352