Original title:
Sestra a její pomoc při edukaci pacienta k sebepéči
Translated title:
Nurse assistance in personal patient heath care education
Authors:
ČERNÍKOVÁ, Jitka Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem mé bakalářské práce je "Sestra a její pomoc při edukaci pacienta k sebepéči". Edukace má v ošetřovatelství jistě své nezastupitelné místo. Amputací rozumíme odstranění periferní části těla, nejčastěji končetiny.Edukace je velice důležitý prvek a je nedílnou součástí ošetřovatelského procesu. Má za cíl předcházet nemoci, vyučování či navracení zdraví a hraje velkou roli ve zkvalitnění života jedince. Edukace klienta po amputaci dolní končetiny začíná první den po operaci a končí propuštěním klienta do domácího ošetřování. Aby edukace klienta po amputaci dolní končetiny byla co nejúspěšnější, je důležitá vzájemná spolupráce mezi edukující sestrou a klientem. Schází-li u klienta snaha být edukován, je úkolem edukující sestry snažit se postupně klienta do edukace zapojit.V případě, že klient není schopen s edukující sestrou spolupracovat, snaží se sestra do edukace klienta zapojit jeho rodinu. Ošetřovatelská péče u klienta po amputaci dolní končetiny je rozsáhlá. V časném období po operaci sestra klienta učí dechová a posléze i kondiční cvičení. Sestra klienta po amputaci dolní končetiny edukuje především v oblasti nácviku péče o pahýl amputátu, nácviku chůze o berlích s dopomocí druhé osoby a posléze chůze o berlích bez opory druhé osoby a v závěrečné fázi i chůze s přiloženou protézou. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit metody edukace klientů při nácviku sebepéče. S tímto cílem souvisí výzkumná otázka, která zní "Jaké edukační metody využívají u klientů při nácviku při nácviku sebepéče." K získání potřebných dat bylo realizování formou nestandardizovaného rozhovoru se sestrami pracující na odděleních, kde sestry ošetřují klienty po amputaci dolní končetinami v nemocnici v Českých Budějovicích a.s. K naplnění cíle bakalářské práce na téma "Sestra a její pomoc při edukaci pacienta k sebepéči" bylo zvoleno kvalitativního šetření. Technikou sběru dat byl zvolen polostandardizovaný rozhovor obsahující dvanáct otázek. Rozhovor byl uskutečněn s náhodně vybranými sestrami, které pracují v nemocnici České Budějovice. Bylo uskutečněno šest rozhovorů.Výzkumný soubor tvořily sestry, pracující v nemocnici České Budějovice.Jednalo se o sestry pracující na chirurgickém oddělení a oddělení následné péče. U jednotlivých sester byla zjišťována i objektivní data: věk, délka praxe.Výzkumný soubor byl proveden se souhlasem hlavní sestry nemocnice České Budějovice. Po oslovení hlavní sestry následovala spolupráce s vrchními a staničními sestrami chirurgického oddělení a oddělení následné péče.Z výsledků výzkumného šetření je zřejmé, že došlo ke splnění předem stanoveného cíle. Také na výzkumnou otázku byla získána potřebná odpověď. Z výzkumu vyplynulo, že sestry při edukaci klienta po amputaci dolní končetiny při nácviku péče o pahýl a nácviku chůze o berlích využívají metody ústní instruktáže a praktické ukázky. Instruktáž a praktickou ukázku sestry provádí pomocí mluveného slova, výjimečně pomocí písemného slova. Na výzkumnou otázku dává odpověď provedený výzkum, který ukazuje, že edukační metody se rozlišují podle toho, zda se jedná o edukaci při nácviku péče o pahýl nebo nácviku chůze o berlích. Ke zjištění výsledků výzkumné části byl použit kvalitativní sběr dat pomocí rozhovoru. Tento rozhovor obsahoval dvanáct otázek. Bylo uskutečněno šest rozhovorů se sestrami v nemocnici České Budějovice, které pracují na chirurgickém oddělení a oddělení následné péče.Z výsledků je zřejmé, že došlo ke splnění předem stanoveného cíle a na výzkumnou otázku jsme získali potřebné odpovědi.Na základě výsledků výzkumu byl vytvořen informační materiál, určený sestrám pracující v nemocnici České Budějovice, které pečují o klienty po amputaci dolní končetiny.The topic of my thesis is "Nurse Assistant in Patients Self-Care Education". Education in Nursing has certainly an irreplaceable position. Amputation means removing the peripheral portion of the body, mostly of a limb.Education is a very important element and an integral part of the nursing process, which aims to prevent the disease, teaching or restoration of health and plays a major role in improving the quality of life of the individual. Education of patients after lower limb amputation begins on the first day after surgery and ends with the release client for home care. An interaction between the nurse and the client after leg amputation is very important part of the education.To meet the client's effort to be educated is the responsibility of the nurse to try to gradually engage the client in education. If the client is unable to cooperate with the nurse, she tries to engage the client´s family into the education.Nursing care for patients after amputation of the lower limbs is extensive. In the early period after surgery, nurse teaches the client's breathing and then the fitness exercises. Nurses educate clients after leg amputation especially in the training of care stump, walking on crutches with help of another person, and then walk on crutches without the support of another person and in the final stage to walk with a prosthesis attached. The aim of this work was to identify methods of education of clients while practicing self-care. With this objective, related research question is "What are the educational methods used by clients during training while practicing self-care." To obtain the necessary data was carried out through non-standardized interview with nurses working at the departments where nurses caring of clients after amputation of the lower limbs in a hospital of České Budějovice a.s.To meet the objectives of the thesis on "Nurse Assistant in Patients Self-Care Education" was chosen qualitative investigation. Data collection was chosen semi-structured interview, containing twelve questions. .The interview was conducted with randomly selected nurses who work in a hospital of České Budějovice. Six interviews were carried out.The research sample was consisted of nurses working in a hospital of České Budějovice. These nurses work at the surgical department and department of aftercare and were asked to their objective data: age, length of experience.Research was conducted with the approval of the head nurse of České Budějovice hospital. After reaching the head nurse, followed cooperation with the senior department nurse of surgical department and department of aftercare.The results of the research investigation are clear to show that there was to meet the predetermined goal. The research question was to acquire the necessary response.The research showed that nurses in educating clients, after lower limb amputation during training stump care and practice walking on crutches, use the oral methods of instruction and practical demonstrations. Instruction and practical demonstration is performed by nurses using the spoken word, exceptionally, a written word.Survey of this thesis answers the research question that educational methods are distinguished according to whether the education is for practicing care stump or practice walking on crutches.To determine the results of the research was used qualitative data collection by interview. The interview contained twelve questions. There were six interviews carried out with the nurses from the hospital of České Budějovice, working in the surgical ward and aftercare department. The results show that there has been compliance with predetermined objectives and the research question we got the answers you need.An information material was developed, based on the results of the research, designated to nurses working in the hospital of České Budějovice, taking care of clients after leg amputation.
Keywords:
amputation of lower limbs; education; nurse; patient; self-care; amputace dolní končetiny; edukace; pacient; sebepéče; sestra Citation: ČERNÍKOVÁ, Jitka. Sestra a její pomoc při edukaci pacienta k sebepéči. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/43575