Název:
Význam psychoterapeutického sebezkušenostního výcviku pro praxi v pomáhajících profesích
Překlad názvu:
The importance of psychoterapeutic training in the work experience of helping professionals
Autoři:
VALOŠEKOVÁ, Andrea Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá otázkou významu dlouhodobého sebezkušenostního psychoterapeutického výcviku pro práci v pomáhajících profesích. Ti, kteří se rozhodnou věnovat se nejpřirozenější lidské činnosti - tedy pomoci druhým - profesionálně, musí počítat s nutností celoživotního vzdělávání, s prací na sobě sama. Ve chvíli, kdy pomáhající pracovník dochází ke zlomovému bodu zjištění zásadního vlivu své práce na osobní život a naopak, může zvážit vstup do sebezkušenostního výcviku. V rámci výcvikového procesu je pak třeba zkoumat své vlastní možnosti a limity ovlivňující nejen práci s klientem, ale i osobní život profesionála.V teoretické části práce jsou uvedeny současné vlivy některých psychoterapeutických směrů na jednotlivé výcvikové modely. Rovněž jsou vyhledávány aktuální možnosti dlouhodobých psychoterapeutických výcviků s důrazem na sebezkušenostní část. Vzhledem k tomu, že výběr je v současnosti velmi obsáhlý, bylo využito základního schématu, který nabízí Tréninkové středisko Fokusu Praha ve svém kurzu "Vyber si svůj psychoterapeutický výcvik". V teoretické části práce jsou dále popsány související etické aspekty pomáhajících profesí. Opomenuta nejsou ani rizika práce například syndrom vyhoření a možnosti, jak mu předcházet. Ve výzkumné části práce jde o zjištění motivačních předpokladů, překážek ke vstupu a vlivu sebezkušenosti na osobní i profesní život terapeuta. Rovněž jsou zkoumány možné zisky pro zaměstnavatele. Z výsledků výzkumné části práce lze usoudit, že vliv sebezkušenosti ve výcviku může být velmi zásadní a v mnohém život profesionála posunuje směrem k osobnostní zralosti, schopnosti empatie, týmové práce a širšímu uplatnění v oboru obecně. Pokud jde o negativní vymezení rozsahu práce, není zkoumáno praktické uplatnění pro praxi psychoterapeuta ani proveden hlubší rozbor supervizní části výcviku. This bachelor's thesis deals with the importance of long term self-experience psychotherapeutic training for work in helping professions. Those who pursue the most natural of human activity - helping the other people - as a profession, they must reckon with lifelong learning and improving themselves. The helping professional might consider starting self-experience training in case his professional activity influences his personal life and vice versa. It is very important to examine professional´s capabilities and limits affecting professional´s work as well as his own life within the training process. In the theoretical part of the thesis is introduced the impact of some contemporary psychotherapeutic directions on particular training models as well as search for present opportunities of long-term psychotherapeutic trainings with the stress on self-experience. There are also described related ethical aspects of helping professions. In view of the fact there is broad range of trainings available the scheme of training provided by Training Centre Fokus Praha by the course "Choose your own psycho-therapeutic training" has been taken as a basis. As well the risks of this occupation (such as burnout and the ways to prevent it) are not omitted in the bachelor´s thesis.The main issues of the research part of the thesis are findings of motivational assumptions, barriers to entry the course and the effect of self-experience on personal as well as professional therapist's life. Possible motivation and profit for the employer are also examined. The self-experience training might have an essential impact on professional´s life and career (the applicant´s maturity, teamwork, empathy etc.). This conclusion is based on the experience gained during the research part of the thesis completion. As a negative definition of range of this thesis neither the real use of the self-experience training in psychotherapist´s practice is examined nor the training supervision is deeper analysed.
Klíčová slova:
celoživotní učení; etika v pomáhajících profesích; osobnostní rozvoj; sebezkušenost; sebezkušenostní výcvik; ethic of helping professionals; lifelong education; self realization; self-experience; selfexperience training Citace: VALOŠEKOVÁ, Andrea. Význam psychoterapeutického sebezkušenostního výcviku pro praxi v pomáhajících profesích . České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/42867