Název:
Vliv IKEA efektu na hodnotu statku
Překlad názvu:
The influence of the IKEA effect on a value of good
Autoři:
Sedlická, Monika ; Vokoun, Marek (vedoucí práce) ; Nikolovová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Ve 4 experimentech, ve kterých studenti skládali stavebnice, origami a IKEA krabice, ukazuji a zkoumám IKEA efekt definovaný jako spotřebitelova ochota platit více za produkty, které si sám vyrobí v porovnání s identickými produkty vyrobenými někým jiným. Ukazuji, že ke zvýšení tohoto ocenění vedou pocity kompetence spojené s vlastním vytvářením produktu a že potvrzování spotřebitelova vědomí vlastního já snižuje hodnotu, kterou odvozuje ze svých výtvorů. Zjistila jsem, že svou práci studenti více oceňují jen v případě, dojde-li k úspěšnému dokončení úkolu, a to u obou skupin -- kutilů i nekutilů. V experimentu s origami jsem IKEA efekt neprokázala.In 4 experiments in which students assembled IKEA boxes, built LEGO-like construction sets and folded origami I demonstrate and examine the IKEA effect, which is defined as consumers' willingness to pay more for self-created products than for identical products made by others. I show that their increased valuation is led by the feelings of competence associated with self-created products and that affirming consumers sense of self decreases the value one derives from his creations. I found that students value more their labor only when labor results in successful completion of task regardless of whether they are "do-it-yourselfers" or not. I did not observe the IKEA effect in particular case of origami.
Klíčová slova:
behaviorální ekonomie; experiment; IKEA efekt; ochota platit (WTP); pocity kompetence; behavioral economics; experiment; feelings of competence; IKEA effect; willingness to pay (WTP)
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/39924