Original title:
RFID a sledování přepravy nebezpečného nákladu v silniční dopravě
Translated title:
RFID and Monitoring of Hazardous Goods in Road Transport
Authors:
Fiala, Lukáš ; Gála, Libor (advisor) ; Vašíček, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá možnosti zavedení telematického systému pro sledování silničních vozidel přepravujících nebezpečný náklad přes území České republiky, za účelem poskytnutí relevantních informací složkám Integrovaného záchranného systému v případě dopravní nehody takového vozidla. Cílem této práce je prozkoumat, jak by se v systému sledování nebezpečných zásilek mohla uplatnit technologie radiofrekvenční identifikace (RFID), a posoudit varianty jejího nasazení z pohledu splnění informační potřeby složek Integrovaného záchranného systému, investičních a provozních nákladů, složitosti potřebného informačního systému a procesních dopadů na zainteresované strany. Přínos spatřuji v tom, že se práce nezabývá pouze technickými aspekty řešení, ale posuzuje jednotlivé varianty i z hlediska investičních nákladů, složitosti potřebného informačního systému, a procesních a ekonomických dopadů na dopravce a přepravce. V práci je stručně popsána současná právní úprava přepravy nebezpečných věcí, existující procesy přepravy a odstraňování následků dopravních nehod a subjekty, kterých se problematika týká. Následně je porovnáno několik variant implementace systému sledování nebezpečných zásilek.This Master's thesis examines the possibility of implementing an intelligent transport system for monitoring road vehicles carrying dangerous goods through the territory of the Czech Republic, for the purpose of providing relevant information to emergency responders in the event of an accident involving such vehicles. The aim is to explore whether, and how, can radio-frequency identification technology be used in such a system. The scope of the research is not limited to technical aspects of the solution. Various options are considered in terms of capital costs, complexity of the required information system and impact on shippers and carriers from an economic and business process standpoint. The paper briefly describes the current legislation concerning the transport of dangerous goods, the existing processes and entities involved in transport and handling of traffic accidents. Following is a comparison of several possible implementations of the monitoring system.
Keywords:
dangerous goods; function points analysis; intelligent transport systems; RFID; traffic accidents; dopravní nehody; dopravní telematika; inteligentní dopravní systémy; metoda FPA; nebezpečný náklad; RFID
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/39362