Original title:
JE MOŽNÉ DEFINOVAT DOMINANTNÍ POSTAVENÍ NA TRHU?
Translated title:
Is it possible to define dominant position on the market?
Authors:
Topinková, Kateřina ; Zajíček, Miroslav (advisor) ; Koubek, Ivo (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce má za cíl objasnit, zda dává ekonomicky smysl definovat dominantní postavení na trhu. Pojem dominantní postavení na trhu je jedním z klíčových pojmů antimonopolního zákonodárství. Bez jeho existence je celá jeho jedna část prakticky neuchopitelná a nezprocesovatelná. Na příkladech případů týkajících se dominantního postavení řešených Úřadem na ochranu hospodářské soutěže za posledních deset let ukazuji, že z praktického hlediska je samotná definice pojmu postavena v rozhodování ÚOHS na velmi vágním základě především v tom, že určení relevantního trhu a následné stanovení dominance je diskutabilní a je provedeno většinou bez potřebných analýz. Na takto sporných základech jsou pak společnosti sankcionovány. V důsledku toho je potom rozhodování ÚOHS značně nepredikovatelné a je závislé na jiných kritériích než na skutečné analýze tržní situace.This thesis aims to reveal whether it is economically meaningful to define dominant position on the market. The term "dominant position" is one of the key terms in the anti-trust legislation. Without such definition there is a significant part of the anti-trust law unfeasible. I used some cases judged by the Office for the Protection of Competition in the past ten years that involved considering dominant position issues to show how important the definition of dominant position is. On the cases it is shown that the decisions which are based on very vague basis, mostly without necessary analysis, represent the main issue of Office for the Protection of Competition. Moreover, companies are sanctioned on these questionable verdicts. The result of these issues holds that the decision making of the Office for the Protection of Competition is unpredictable and it is also dependent on different criteria than the real analysis of the market situation.
Keywords:
dominant position; relevant market; the Office for the Protection of Competition; dominantní postavení; relevantní trh; Úřad na ochranu hospodářské soutěže
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/42360