Original title:
Současné postavení spotřebitele seniora v České republice
Translated title:
Contemporary situation of the senior citizen consumer in the Czech Republic
Authors:
Horáková, Johana ; Zeman, Jiří (advisor) ; Filipová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce si stanovuje za cíl posoudit aktuální pozici českých seniorů ve společnosti a to především v rolích spotřebitelů. Rozdělena je do dvou kapitol, které problematiku pojímají jak z teoretického, tak z praktického hlediska. První kapitola je uvozena vymezením pojmu senior, následuje nástin současného postavení seniora jako člena společnosti. Vzhledem k tématu práce je značná pozornost soustředěna také na jeho ekonomickou pozici. Druhá část kapitoly se věnuje již výhradně tématu ochrany spotřebitele a to se zaměřením na spotřebitele starší generace. Vymezuje základní důvody, proč se často stávají oběťmi nekalých obchodních praktik právě oni. Tvrzení jsou následně prokázána seniory samotnými a to prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Závěrečná část kapitoly je věnována historickému vývoji právní ochrany spotřebitele a to s důrazem na změny uskutečněné v nedávné minulosti. Druhou kapitolu tvoří vyhodnocení dotazníkového šetření, které si charakter práce vyžádal a které se významně podílelo na reflektování skutečného stavu věcí.The purpose of this bachelor's thesis is to assess the current position of the Czech pensioners in society and especially their roles as consumers. It is divided into two chapters, which look at this issue from both theoretical and practical point of view. The first chapter starts with defining the term senior, followed by an outline of the current status of senior citizen as a member of society. Considering the main theme of the thesis there is also attention to focus on his economic position. The second part of the chapter is exclusively devoted to the subject of consumer protection with a focus on senior citizens consumers. It defines the basic reasons why they become victims of unfair business practices so often. The claims are then demonstrated by pensioners themselves in in-depth interviews. The final part of the chapter is devoted to the historical development of consumer protection laws, with an emphasis on changes made in the recent past. The second chapter consists of a questionnaire survey that the nature of the work requested and which significantly contributed to reflect the actual state of affairs.
Keywords:
ageism; consumer protection; discrimination; elderly citizen; roadshows; ageismus; diskriminace; ochrana spotřebitele; předváděcí akce; senior
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/42157