Original title:
Společenská odpovědnost vybrané firmy
Translated title:
Corporate Social Responsibility of a particular company
Authors:
Marič, Irma ; Filipová, Alena (advisor) ; Zeman, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem společenské odpovědnosti firem. V teoretické části je definován pojem Corporate Social Responsibility (CSR) a je zde nastíněn historický vývoj této strategické koncepce. Dále práce obsahuje objasnění nejdůležitějších teoretických konceptů souvisejících s tématem (Tripple Bottom Line, Carrollova pyramida, Stakeholderská teorie a další). Druhá část je věnována procesu implementace CSR do podnikové praxe a výhodám a nevýhodám, které tento koncept přináší. Následuje výčet národních a mezinárodních iniciativ, organizací a certifikátů souvisejících s problematikou CSR a usnadňujících začlenění společensky odpovědných principů do řízení firmy. V poslední části je na praktickém příkladu Plzeňského Prazdroje představena konkrétní CSR strategie společnosti, kterou následuje zamyšlení nad tím, zda má společenská odpovědnost firmy hlubší filantropický význam či zda se jedná o pouhou zástěrku dobře cílené marketingové strategie.The Master's thesis deals with corporate social responsibility. The first part is dedicated to the definition of the term Corporate Social Responsibility (CSR) and to historical development of the whole strategy. It also includes explanation of the main theoretical concepts related to the topic (Tripple Bottom Line, Carroll's Pyramid, Stakeholder Theory, etc.) Following part deals with the implementation of CSR into practice and with advantages and disadvantages of the whole concept. Next chapter is focused on national and international organizations, initiatives and certificates that help companies to put the strategy of CSR in place. The practical part of the thesis deals with corporate social responsibility of Pilsner Urquell, one of the world's best known Czech breweries. Emphasis is put on the matter of CSR seen as philantrophic activity in comparison with CSR seen as a part of marketing and PR strategy.
Keywords:
Corporate Social Responsibility; CSR; Pilsner Urquell; Stakeholder Theory; Tripple Bottom Line; CSR; Plzeňský Prazdroj; Společenská odpovědnost firem; Stakeholderská teorie; Tripple Bottom Line
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/40505