Original title:
Právní otázky direct marketingových sdělení v České republice
Translated title:
Legal aspects of direct marketing in Czech Republic
Authors:
Demuthová, Martina ; Boháček, Martin (advisor) ; Hubková, Pavlína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou direct marketingu, jeho nástroji a právními předpisy s ním souvisejícími. Direct marketing je forma marketingové komunikace, při které je využíváno přímo komunikace se zákazníkem. V současné době jeho význam v marketingu stále roste, a s tím roste také množství tzv. nevyžádaných obchodních sdělení, které jsou v práci rovněž charakterizovány. V práci je nejdříve vysvětlen pojem direct marketing, jeho výhody a nevýhody, jednotlivé nástroje a jejich role v současné době. Dále je shrnuta současná právní a etická úprava a orgány zajišťující samoregulaci v ČR. V rámci práce je proveden výzkum na vzorku více než 300 respondentů, zjišťující frekvenci, s jakou se s DM setkávají, jejich postoj k jednotlivým nástrojům a aspekty, které jim vadí na jednotlivých formách DM komunikace.The thesis deals with the issue of direct marketing, its instruments and related legislation. Direct marketing is a form of marketing communication which allows businesses to communicate directly with their customers. Its value in marketing is increasing, as well as spam, which is also defined in this thesis. First explained is the term direct marketing, its advantages and disadvantages, its tools and current role in the industry. Furthermore, a summary of the present legal and ethical regulations, and the system of self-regulation in Czech Republic is given. Within this thesis, research on a sample of more than 300 respondents was carried out to detect the frequency with which they are contacted via direct marketing, their attitudes to individual tools, and aspects which they find interrupting in individual forms of direct marketing communication.
Keywords:
direct marketing; e-mailing; spam; spamming; telemarketing; direct marketing; e-mailing; nevyžádaná obchodní sdělení; přímý marketing; spam; spamming; telemarketing
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/45998