Original title:
Programovací jazyk Scala a účelnost jeho zařazení do výuky
Translated title:
Scala Programming Language and Suitability of its Inclusion in Education
Authors:
Brič, Michal ; Pecinovský, Rudolf (advisor) ; Šlajchrt, Zbyněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá programovacím jazykem Scala a účelností jeho zařazení do výuky. Je rozdělena do čtyř částí. První z nich popisuje historii jazyka a jeho zařazení do kontextu ostatních programovacích jazyků. Druhá část se zaměřuje na samotný jazyk Scala. V této části je kladen důraz na představení konceptů funkcionálního programování, jako jsou neměnné kolekce, absence vedlejších účinků či funkcí jako plnohodnotných objektů. Třetí část obsahuje shrnutí hlavních prvků funkcionálního paradigma a jejich podpory v jazyce Scala. Poslední část se zabývá možnými přínosy, ale i problémy, spojenými se zařazením tohoto programovacího jazyka do výuky na Vysoké škole ekonomické v Praze.This thesis deals with the Scala programming language and suitability of its inclusion in education. It is divided into four sections. The first one describes the history of the language and its classification in the context of other programming languages. The second section focuses on the Scala language itself. In this section, the emphasis is on presenting the concepts of functional programming such as immutable collections, the absence of side effects or first class function. The third section contains a summary of main elements of functional paradigm and their support in the Scala language. The last section deals with potential benefits and problems associated with the inclusion of the language into the teaching at the University of Economics, Prague.
Keywords:
functional; Java; programming; Scala; funkcionální; Java; programování; Scala
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/45937