Original title:
Analýza hypermarketů vybraného řetězce v kategorii kosmetiky s pomocí metod operačního výzkumu
Translated title:
Analysis of selected hypermarket chain in the cosmetics category by using operation research analysis
Authors:
Jiroutová, Aneta ; Kuncová, Martina (advisor) ; Sekničková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tématem této diplomové práce je aplikace metod z určitých oblastí operačního výzkumu na praktický příklad. Hlavním cílem je zhodnocení a porovnání hypermarketů vybrané retailové společnosti na základě dat z oddělení kosmetiky za rok 2013. V práci jsou nejprve popsány teoretické předpoklady nutné k pochopení problematiky z oblasti teorie rozhodování a DEA modelů, další část je zaměřena na vybranou společnost a její historii, současnou pozici na trhu a typy formátů prodejen. V praktické části jsou aplikovány metody vícekriteriálního hodnocení variant (WSA, TOPSIS, ELECTRE III) a DEA modely (CCR a BCC) na konkrétní interní data a výsledky okomentovány, porovnány, případně doplněny o doporučení, jak eliminovat nedostatky prodejny či prodejen. K výpočtům v praktické části byl použit doplněk MS Excel -- Sanna a optimalizační software LINGO.The topic of this diploma thesis is the application of certain operation research methods on a practical example. The main objective is to evaluate and compare hypermarkets of selected retail company on the basis of data from cosmetics department for the year 2013. In the thesis are firstly described theoretical assumptions necessary for understanding the decision theory and DEA models, next part is then focused on selected company and its history, current market position and the different types of store formats. Following practical part shows the application of multicriteria evaluation methods (WSA, TOPSIS, ELECTRE III) and DEA models (CCR and BCC) on concrete intern data and results which are then commented, compared and completed with recommendations, how to eliminate store or stores weaknesses, if needed. All calculations in the practical part of this thesis were done by the supplement of MS Excel -- Sanna and optimalization software LINGO.
Keywords:
cosmetics; DEA models; multicriteria evaluation; retail; DEA modely; kosmetika; maloobchod; vícekriteriální hodnocení variant
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/41985