Original title:
Teorie odpovědí na položku a její aplikace v oblasti Národních srovnávacích zkoušek
Translated title:
Item Response Theory and its Application in the National Comparative Exams
Authors:
Fiřtová, Lenka ; Zouhar, Jan (advisor) ; Chvál, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Teorie odpovědi na položku, využívaná v oblasti psychometrie za účelem sestavování a vyhodnocování testů, zahrnuje skupinu modelů, které umožňují odhadnout pravděpodobnost správné odpovědi na jednotlivé položky v testu jako funkci parametrů těchto položek a úrovně testované dovednosti respondenta. Tato práce, která vznikla ve spolupráci se společností Scio, se věnuje aplikaci teorie odpovědi na položku v rámci Národních srovnávacích zkoušek. Jejím cílem je navrhnout postup harmonizace testu Obecných studijních předpokladů, který by zajistil srovnatelnost výsledků účastníků jednotlivých termínů zkoušky.Item Response Theory, a psychometric paradigm for test development and evaluation, comprises a collection of models which enable the estimation of the probability of a correct answer to a particular item in the test as a function of the item parameters and the level of a respondent's underlying ability. This paper, written in cooperation with the company Scio, is focused on the application of Item Response Theory in the context of the National Comparative Exams. Its aim is to propose a test-equating procedure which would ensure a fair comparison of respondents' scores in the Test of General Academic Prerequisites regardless of the particular test administration.
Keywords:
Item Response Theory; National Comparative Exams; test-equating; harmonizace testů; Národní srovnávací zkoušky; teorie odpovědi na položku
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/39947