Original title:
Tradiční lidová kultura a možnosti jejího využití při výchově a rozvoji osobnosti dítěte
Translated title:
Traditional folk culture and the possibilities for its use in the education and personal development of a child
Authors:
Štuksová, Radka ; Malcová, Zuzana (advisor) ; Věra, Skopová (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku vlivu lidové kultury na rozvoj a utváření osobnosti dítěte. Teoretická část popisuje legislativní zázemí tradiční lidové kultury na úrovni České republiky i na úrovni mezinárodní. V této části bude také popsáno, jaké ukotvení má tradiční lidová kultura v materiálech vydávaných ministerstvem školství. Správná interpretace školských vzdělávacích osnov i respektování dokumentů vydávaných ministerstvem kultury má následný dopad na zprostředkování informací o tradiční lidové kultuře dětem. Cílem této bakalářské práce, je pomocí rozhovorů s dětmi, výzkumu NIPOS (Význam vybraných uměleckých aktivit pro utváření osobnosti dítěte ve věku povinné školní docházky) a pomocí vlastních zkušeností zjistit, jaký má tradiční lidová kultura vliv na výchovu a rozvoj osobnosti dítěte. A zároveň podat vhodné návrhy, jak tradiční lidovou kulturu dětem lépe zprostředkovat, nejen ve státních vzdělávacích zařízeních, ale i v rámci rodiny.This thesis tackles the topic of the influence folk culture has on shaping the identity of a child. The theoretical part describes the legislative framework of traditional folk culture in the Czech Republic as well as on the international level. Furthermore, this part deals with the standing traditional folk culture has in the documents issued by the ministry of education. The correct interpretation of educational curricula and the adherence to the documents issued by the ministry of culture impact the mediation of cultural information to children. With the help of interviews with children, the NIPOS survey (The role selected arts activities had in the shaping of identities of primary school children) and own experience, this bachelor thesis aims to find out the nature of the influence of traditional folk culture on the education and personal development of children. In addition, the thesis seeks to present suitable suggestions on how to better and more efficiently mediate folk culture to children not only in the state-owned educational institutions but also in the family settings.
Keywords:
educational programs; NIPOS survey; traditional folk culture; osobnost dítěte; tradiční lidová kultura; výzkum NIPOS
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44029