Original title:
Consumer responsiveness to price reductions of FMCG products
Translated title:
Schopnost spotřebitelů reagovat na cenové slevy rychloobrátkového zboží
Authors:
Brabencova, Eliska ; Král, Petr (advisor) ; Lhotáková, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] Main goal of this Master's thesis was to evaluate how price reductions influence consumers' likelihood to purchase FMCG products in connection to brand loyalty. Czech customers are characterized by high sensitivity to sales promotions. This thesis is focused on analysis of price discounts of shampoos in the Czech Republic. Leaflets of main retailers selling drugstore products were researched in order to describe the frequency and discount depth of shampoos. Customers' behaviour while buying shampoos and their attitude towards price discounts of shampoos were examined through a questionnaire. Main hypotheses that shampoos are discounted very frequently and of significant depth were confirmed. To conclude, customers' likelihood to buy shampoos increases heavily with discounted prices and some of the customers even believe that it is not worth buying shampoos for full prices.Hlavní cíl diplomové práce bylo ohodnotit, jak cenové slevy ovlivňují chování spotřebitelů při nakupování rychloobrátkového zboží s důrazem na věrnost značce. Čeští zákazníci se vyznačují tím, že dávají větší důraz na nabídku slevových akcí. Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu cenových slev šamponů v České republice. Letáky hlavních prodejců drogerie byly zanalyzovány, aby bylo možné ohodnotit frekvenci a hloubku cenových slev šamponů. Chování spotřebitelů při nakupování šamponů a jejich postoj k cenovým slevám šamponů bylo popsáno pomocí dotazníku. Dvě hypotézy, že šampony jsou zlevněné velmi často a výrazně, se potvrdily. Zákazníci preferují nakupovat šampony za zlevněné ceny a někteří dokonce věří, že se nevyplatí kupovat šampony za plné ceny.
Keywords:
Consumer behaviour; Czech Republic; FMCG; Hair care; Price discounts; Cenové slevy; Chování spotřebitelů; Rychloobrátkové zboží; Vlasová kosmetika; Česká republika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/48059