Original title:
Proč klesá spotřeba instantních potravin? Analýza determinant poptávky
Translated title:
Why Does the Instant Food Consumption Decline? Analysis of Demand Determinants
Authors:
Pazdera, Martin ; Koubek, Ivo (advisor) ; Špecián, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Trh instantních potravin zažívá výrazný pokles. V práci zkoumám determinanty poptávky po instantních potravinách. Oligopolní struktura trhu s instantními potravinami mě motivuje ke zkoumání poptávky po instantních potravinách jednoho výrobce. V empirické části práce používám roční a kvartální skenovaná data za prodej instantních potravin na maloobchodním trhu České republiky. Z ročních dat identifikuji trend zdravého stravování jako možnou příčinu poklesu trhu. Z analýzy kvartálních dat usuzuji, že s důchodovou elasticitou -0,6295 jsou instantní potraviny podřadný statek. Oba tyto faktory mohou ovlivňovat stagnující nebo klesající tržby výrobců instantních potravin. Analýza poptávky po produktu jednoho výrobce dokládá silný vztah mezi poptávaným množstvím instantních potravin jednoho výrobce a cenami jeho vlastní i konkurenční produkce. To indikuje, že zvyšování ceny vlastní produkce není optimální strategie ke stabilizaci tržeb výrobce na trhu instantních potravin.There has been a significant decline in instant food market. I investigate the determinants of demand for instant food in this thesis. Oligopoly market structure motivates me to investigate the demand for instant food produced by particular firm. I use yearly and quarterly scanner data for instant food sales on the retail market in Czech Republic in the empirical part of the thesis. The yearly data analysis finds healthy diet trend as a possible cause of instant food market decline. According to quarterly data analysis I find instant food as an inferior good with income elasticity -0,6295. Both these factors can affect stagnant or decreasing revenues of instant food producers. Analysis of demand for instant food produced by particular firm illustrates strong relation between demanded quantity of producer's instant food and prices of his own and competing production. This indicates that price increase is not an optimal strategy in order to stabilize revenues of instant food producer.
Keywords:
demand; instant food; oligopoly; time series; instantní potraviny; oligopol; poptávka; časové řady
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/43454