Original title:
Preference médií v různých kulturách
Translated title:
Preference of Media in Different Cultures
Authors:
Hořínková, Adéla ; Kincl, Tomáš (advisor) ; Novák, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá souvislostmi mezi kulturou a médii, která lidé z dané kultury využívají. Do výzkumu jsou zahrnuta nejrozšířenější média současnosti. Jedná se o noviny, rozhlas, televizi a internet. Kultura je zde posuzována z pohledu Hofste-deho pěti kulturních dimenzí, kterými jsou vzdálenost moci, individualismus a kolektivismus, maskulinita a femininita, vyhýbání se nejistotě a dlouhodobá a krát-kodobá orientace. Ke zjištění výsledků bylo použito metody chí-kvadrátu a Pearsonových adjustovaných reziduí. Zkoumaná data pro kvantitativní výzkum pochází z projektu Mindreader od mediální společnosti Mindshare, který probíhal v roce 2012.This thesis deals with relationships of culture and media which are used by people of definite culture. In the research there is the most widespread media of present. It includes newspaper, radio, television and internet. The culture is assessed from the viewpoint of Hofstede's cultural dimensions theory. In this theory there are five dimensions which are Power distance, Individualism, Uncertainty avoidance, Masculinity, and Long Term Orientation. The methods, which were used for results, were chi-square and Pearson's adjusted residuals. The researched dates of quanti-tative research originate in Mindreader project of the company Mindshare which was taking place in year 2012.
Keywords:
cultural dimensions; culture; media; dimenze kultury; kultura; média
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/45584