Original title:
Segmentace trhu literatury
Translated title:
Book market segmentation
Authors:
Jarošová, Jana ; Koudelka, Jan (advisor) ; Vrančíková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je zaměřena na trh literatury a jeho současný stav v České republice. Cílem je, pomocí primárního výzkumu a shlukových analýz, odhalit segmenty na trhu literatury, které se budou významně odlišovat z hlediska spotřebního chování a pomocí kontingenčních tabulek rozvinout profil těchto segmentů. Na základě těchto informací se pak zaměřit na ty, které by měla knihkupectví oslovit a navrhnout doporučení, využitelná pro cílení na tyto segmenty. Vlastní výzkum je kvantitativního charakteru a je realizován prostřednictvím osobního a internetového dotazování. Výběr respondentů je proveden formou záměrného kvótního výběru, kdy se využilo kvót pohlaví, věku a vzdělání.This thesis is focus on the book market in Czech Republic and its current situation. The main objective of the thesis is, through primary research and cluster analysis, to uncover market segments, which shows significant differences in costumer behavior and through crosstabs develop profile of these groups. Base on this information focus on the segments attractive for bookshops to address them and prepare recommendation to focus on them. The market research has a qualitative character and is realized inform of personal and internet questionnaire. Selection of respondent is in form of Quota sampling, using quotas tender, age and education.
Keywords:
Book market; Books; Cluster analysis; Market segmentation; Marketing research; Literatura; Marketingový výzkum; Segmentace trhu; Shluková analýza; Trh literatury
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/46183