Original title:
Příležitosti MSP při pronikání na zahraniční trhy
Translated title:
Opportunities in expanding to foreign markets of small and medium-sized enterprises
Authors:
Konečná, Radka ; Müllerová, Jana (advisor) ; Kotáb, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce má za úkol zmapovat podmínky malých a středních podniků při expanzi do zahraničí a najít takové příležitosti, které podnikům pomůžou v jejich růstu. Příležitostí je chápáno jak vlastní úsilí podniku, tak státní, či nestátní podpora, kterou může MSP využít. Vedle analýzy postaveni MSP na českém trhu řeší práce problematiku jejich podpory při expanzi do zahraničí a moderní metody rozvoje v této oblasti. Cílem diplomové práce je analyzovat trendy a hlavní směry v oblasti internacionalizace MSP. Dále identifikovat klíčové potřeby českých podniků a ty porovnat s aktuální podporou na českém trhu. Na základě srovnání se zahraniční praxí, konkrétně Nového Zélandu, navrhnout nové možnosti rozvoje.This master thesis aims to explore the conditions of small and medium-sized enterprises in expanding to foreign markets and to find opportunities that will help these businesses to grow. By opportunity it is meant the company's own effort, or state and non-state support of SME's. In the thesis there is analyzed the situation of SME's in the Czech market and the services and support that businesses can use while expanding abroad, it also analyses the modern methods in this area. The aim of the thesis is to analyze trends in the field of internationalization of SMEs, to identify the key needs of Czech companies and to compare them with the actual support offered in the Czech market. Based on a comparison with foreign practice, namely New Zealand, it should propose new ways and opportunities in the process of expansion.
Keywords:
Competitiveness; Globalization; Internationalization; Small and medium-sized enterprises; State export policy; Globalizace; Internacionalizace; Malé a střední podniky; Proexportní politika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44425